WSPÓŁCZESNE TRENDY W DYDAKTYCE JĘZYKA OBCEGO
studia podyplomowe
Opis kierunku:
Współczesne trendy w dydaktyce języków obcych to studia doskonalące dla nauczycieli i lektorów języka niemieckiego, absolwent nie uzyskuje dodatkowych kwalifikacji do nauczania przedmiotu. Studia mają także charakter rozwijający oraz integrujący środowisko nauczycieli germanistów, którzy chcą doskonalić swój warsztat pracy dydaktycznej oraz wychowawczej i organizacyjnej.
Instytut Filologii Germańskiej tworzą naukowcy i dydaktycy, który w swojej pracy naukowej i dydaktycznej poszukują, badają, wdrażają pomysły i działania wspomagające kształcenie językowe, dlatego chcemy wykorzystać ten potencjał i zintegrować nauczycieli germanistów wokół doskonalących studiów podyplomowych i dać im inspiracje oraz przekazać wiedzę do ulepszania warsztatu pracy.
Odpowiadając na potrzeby rozwoju językowego nauczycieli proponujemy 32 godziny praktycznych zajęć językowych, prowadzonych przez native speakera/ lektora; zajęcia będą się odbywały podczas każdego zjazdu, w wymiarze 2h (90 min) a formy i metody pracy stosowane przez lektorów będą inspiracją dla nauczycieli,
w ich własnej pracy z uczniami.
Biorąc pod uwagę dynamiczną sytuację w polskiej edukacji i rosnące potrzeby dostosowania komunikacji do uczniów i rodziców, radzenia sobie ze stresem i agresją słowną proponujemy dwa rodzaje zajęć z pogranicza psychologii i komunikacji; zajęcia te poprowadzi dr Małgorzata Czarnecka, starszy wykładowca, dydaktyk, germanistka oraz psycholog.
Integrowanie nauczycieli wokół problemów młodzieży i edukacji nie może odbywać się tylko w salach zajęciowych, bez wsparcia instytucji zewnętrznych, dlatego do współpracy zaangażujemy Fundację Krzyżowa, która przeprowadzi zajęcia z zakresu organizacji wymian młodzieżowych; zajęcia odbędą się podczas wyjazdowego, dwudniowego zjazdu w Krzyżowej (słuchacze poniosą dodatkowe koszty noclegu i wyżywienia); przy okazji słuchacze poznają historię miejsca, możliwości organizacji pobytów dla uczniów i doskonalenia zawodowego.
Zajęcia są atrakcyjne wtedy, gdy prowadzą je inspirujący pedagodzy, znani ze swoich osiągnięć, dlatego do współpracy zaprosiliśmy Martę Florkiewicz – Borkowską, germanistkę, Nauczyciela Roku 2017; poprowadzi ona zajęcia z zakresu pracy metoda projektu i podzieli się swoimi doświadczeniami.
Szanując czas i pieniądze naszych potencjalnych słuchaczy proponujemy 6 zjazdów online; pozwoli to im nie tylko zaoszczędzić czas, ale i doświadczyć procesu zdalnego nauczania z perspektywy ucznia, co z pewnością będzie bardzo cenne.
Rekrutacja 2025/2026:
Postępowanie kwalifikacyjne:
· zasady naboru – kolejność składania dokumentów.
· Obowiązuje rejestracja w systemie IRK.
· Kandydat rekrutujący się na studia musi spełniać któryś z poniższych warunków:
1. Jest czynnym nauczycielem języka niemieckiego i przedkłada informację o zatrudnieniu na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego.
2. Jest absolwentem studiów co najmniej I stopnia na kierunku filologia germańska (lub germanistyka) i przedkłada dyplom ukończenia studiów.
3. Jest lektorem języka niemieckiego i przedkłada zaświadczenie o znajomości języka niemieckiego co najmniej na poziomie C1.
- Dokumenty należy składać u dr Magdaleny Maziarz, pok. 324 (w godzinach konsultacji) oraz pokoje: 305 i 312 (10.00 – 13.00) lub wysłać pocztą na adres: Instytut Filologii Germańskiej, Pl. Nankiera 15b, 50-140 Wrocław, z dopiskiem: studia podyplomowe dla nauczycieli języka niemieckiego
Rekrutacja 2024/2025:
Postępowanie kwalifikacyjne:
· zasady naboru – kolejność składania dokumentów.
· Obowiązuje rejestracja w systemie IRK.
· Kandydat rekrutujący się na studia musi spełniać któryś z poniższych warunków:
1. Jest czynnym nauczycielem języka niemieckiego i przedkłada informację o zatrudnieniu na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego.
2. Jest absolwentem studiów co najmniej I stopnia na kierunku filologia germańska (lub germanistyka) i przedkłada dyplom ukończenia studiów.
3. Jest lektorem języka niemieckiego i przedkłada zaświadczenie o znajomości języka niemieckiego co najmniej na poziomie C1.
- Dokumenty należy składać u dr Magdaleny Maziarz, pok. 324 (w godzinach konsultacji) oraz pokoje: 305 i 312 (10.00 – 13.00) lub wysłać pocztą na adres: Instytut Filologii Germańskiej, Pl. Nankiera 15b, 50-140 Wrocław, z dopiskiem: studia podyplomowe dla nauczycieli języka niemieckiego
HARMONOGRAM REKRUTACJI NA STUDIA
ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:
Termin rejestracji internetowej:
Termin składania dokumentów:
Miejsce składania dokumentów:
Instytut Filologii Germańskiej
pl. Nankiera 15
50-140 Wrocław
p. 312
lub listownie z dopiskiem: studia podyplomowe dla nauczycieli języka niemieckiego
Termin rozpoczęcia studiów:
Kandydaci na studia podyplomowe składają w miejscu wskazanym przez jednostkę organizacyjną prowadzącą studia następujące dokumenty:
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe wydrukowane z systemu IRK;
- kserokopię dyplomu ukończenia studiów poświadczoną za zgodność z oryginałem – notarialnie bądź przez upoważnionego pracownika jednostki przyjmującej dokumenty;
- kserokopię dyplomu ukończenia studiów za granicą poświadczoną za zgodność z oryginałem wraz z zaświadczeniem o uznaniu dyplomu za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, wydanym po przeprowadzeniu postępowania nostryfikacyjnego – w przypadku, gdy dyplom ukończenia studiów za granicą nie może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność albo na podstawie art. 326 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jeżeli jest wymagane;
- zaświadczenie o posiadaniu przygotowania pedagogicznego lub akt nadania stopnia awansu zawodowego (dotyczy studiów przeznaczonych dla nauczycieli);
- inne dokumenty, związane ze specyfiką danych studiów podyplomowych, określone przez kierownika studiów w zasadach rekrutacji.
W przypadku wątpliwości, kierownik studiów może zażądać od cudzoziemców i obywateli polskich posiadających dyplom ukończenia studiów uzyskany za granicą legalizacji dyplomu lub apostille. Kierownik studiów może także zażądać przedłożenia tłumaczenia zwykłego na język polski dyplomu i zaświadczenia o posiadaniu przygotowania pedagogicznego lub aktu nadania stopnia awansu zawodowego (dotyczy studiów przeznaczonych dla nauczycieli).
Uwaga!
Uczestnikiem studiów podyplomowych w Polsce może zostać osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 6 uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Oznacza to, że Twój zagraniczny dyplom daje prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe w polskiej uczelni, jeżeli spełnia jedno z poniższych kryteriów:
- został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem na podstawie umowy międzynarodowej, lub
- został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem w drodze nostryfikacji, lub
- został uznany za równorzędny z polskim dyplomem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pełnej co najmniej na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji na podstawie przepisu art. 326.1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dotyczy dyplomów z państw członkowskich UE, OECD i EFTA).
Ocena zagranicznych dyplomów z punktu widzenia polskiego prawa – link.
Zagraniczne dyplomy nie uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe jeżeli:
- instytucje, które je wydały lub instytucje, w których prowadzone było kształcenie:
- nie były akredytowanymi uczelniami w dniu wydania dyplomu lub realizowały program studiów nieposiadający akredytacji w dniu wydania dyplomu;
- nie działają w systemie szkolnictwa wyższego żadnego państwa;
- program studiów wyższych albo jego część była realizowana niezgodnie z przepisami państwa, na którego terenie było prowadzone kształcenie.
Kierunek | Opłata semestralna [PLN] |
---|---|
Studia Podyplomowe Współczesne Trendy w Dydaktyce Języka Obcego | 2000 |
Instytut Filologii Germańskiej
pl. Nankiera 15
50-140 Wrocław
Kierownik studiów: dr Magdalena Maziarz
Instytut Filologii Germańskiej
pl. Nankiera 15, p. 305, 312
50-140 Wrocław
tel.
magdalena.maziarz@uwr.edu.pl
Instytut Filologii Germańskiej
pl. Nankiera 15
50-140 Wrocław