WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIE RODZINY
studia podyplomowe
Opis kierunku:
Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie specjalistów do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, którzy uzyskają kompetencje i kwalifikacje w zakresie:
- promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii;
- zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe);
- współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju;
- koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem;
- realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR;
- koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności;
- optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.
Adresatami studiów podyplomowych
- pedagodzy, pedagodzy specjalni, psychologowie, logopedzi pracujący z rodzinami, dziećmi w systemie oświaty, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej;
- fizjoterapeuci, lekarze, pielęgniarki, położne środowiskowe (w szczególności mających doświadczenie w pracy z rodzinami, dziećmi i młodzieżą);
- inne osoby pracujące z rodzinami, dziećmi i młodzieżą.
STUDIA TRWAJĄ 4 SEMESTRY.
UZYSKANE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE:
Absolwentka/absolwent studiów będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pełnienia roli specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny we wszystkich rodzajach placówek zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom z zaburzeniami neurorozwojowymi, sensorycznymi, emocjonalnymi, behawioralnymi lub nieprawidłowo kształtującą się osobowością i ich rodzinom.
Osoba posiadająca kwalifikacje do pracy w zakresie nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny, zgodnie z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych oraz kompetencjami w ramach ukończonych studiów podyplomowych, będzie mogła podjąć zatrudnienie na stanowisku specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny w:
- Centrach Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze),
- zespołach WWR w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze),
- ośrodkach wczesnej interwencji,
- Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (planowane do utworzenia przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii).
- jednostkach pomocy społecznej.
Rekrutacja 2025/2026:
Wymagania:
Kandydat na studia musi posiadać: ukończone studia I, II stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
Kandydaci na studia rekrutują się za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego – Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK).
Zasady naboru:
HARMONOGRAM REKRUTACJI NA STUDIA
ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:
ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:
Termin rejestracji internetowej: 03.11.2025 – 17.11.2025 r.
Termin składania dokumentów: 03.11.2025 – 18.11.2025 r.
Miejsce składania dokumentów:
Instytut Pedagogiki
ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
pokój 33d (I piętro)
Termin rozpoczęcia studiów: listopad 2025 r.
Kandydaci na studia podyplomowe składają w sekretariacie Instytutu Pedagogiki następujące dokumenty:
- Podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (wygenerowane z systemu IRK).
- Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) poświadczona za zgodność z oryginałem – notarialnie lub przez upoważnionego pracownika jednostki przyjmującej dokumenty LUB kserokopia dyplomu ukończenia studiów za granicą poświadczoną za zgodność z oryginałem wraz z zaświadczeniem o uznaniu dyplomu za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, wydanym po przeprowadzeniu postępowania nostryfikacyjnego – w przypadku gdy dyplom ukończenia studiów za granicą nie może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność albo na podstawie art. 326 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jeżeli jest wymagane.
Brak złożonych dokumentów w sekretariacie Instytutu Pedagogiki jest równoznaczne z usunięciem kandydata z postępowania rekrutacyjnego.
UWAGA:
Uczestnikiem studiów podyplomowych w Polsce może zostać osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 6 uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Oznacza to, ze Twój zagraniczny dyplom daje prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe w polskiej uczelni, jeżeli spełnia jedno z poniższych kryteriów:
- został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem na podstawie umowy międzynarodowej, lub
- został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem w drodze nostryfikacji, lub
- został uznany za równoważny z polskim dyplomem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pełnej co najmniej na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji na podstawie przepisu art. 326.1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dotyczy dyplomów z państw członkowskim UE, OECD i EFTA).
Ocena zagranicznych dyplomów z punktu widzenia polskiego prawa – link
Zagraniczne dyplomy nie uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe jeżeli:
- instytucje, które je wydały lub instytucje, w których prowadzone było kształcenie:
– nie były akredytowanymi uczelniami w dniu wydania dyplomu lub realizowały program studiów nieposiadający akredytacji w dniu wydania dyplomu;
– nie działają w systemie szkolnictwa wyższego żadnego państwa; - program studiów wyższych albo jego część była realizowana niezgodnie z przepisami.
LIMITY MIEJSC min: 25, max: 30.
- Warunkiem uruchomienia studiów jest przyjęcie 30 uczestników.
- Spośród nieprzyjętych Kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do przyjęcia na studia podyplomowe, zostanie utworzona lista rezerwowa. Kandydaci z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowani do przyjęcia na studia w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej.
| Kierunek | Opłata semestralna [PLN] |
|---|---|
| Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodziny | studia finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej |
Sekretariat Instytutu Pedagogiki
ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
pokój 33d (I piętro)
tel. +48 71 367 20 01 wew. 117
Kierownik studiów: dr Agnieszka Nowicka
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki
ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
www.pedagogika.uni.wroc.pl
Sekretarz: mgr inż. Joanna Pasiewicz
Sekretariat Instytutu Pedagogiki
ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
pokój 33d (I piętro)
tel. +48 71 367 20 01 wew. 117
e-mail: joanna.pasiewicz@uwr.edu.pl
Sekretariat Instytutu Pedagogiki
ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
pokój 33d (I piętro)
tel. +48 71 367 20 01 wew. 117