Uniwersytet Wrocławski

REKRUTACJA

MENU

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I WSPARCIE RODZINY

studia podyplomowe

Opis kierunku:

Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie  specjalistów do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, którzy uzyskają  kompetencje i kwalifikacje w zakresie:

  • promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece, wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii;
  • zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe);
  • współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju;
  • koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem;
  • realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR;
  • koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowana opieki, wsparcia i dostępności;
  • optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

Adresatami studiów podyplomowych

  • pedagodzy, pedagodzy specjalni, psychologowie, logopedzi pracujący z rodzinami, dziećmi w systemie oświaty, ochrony zdrowia, wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej;
  • fizjoterapeuci, lekarze, pielęgniarki, położne środowiskowe (w szczególności mających doświadczenie w pracy z rodzinami, dziećmi i młodzieżą);
  • inne osoby pracujące z rodzinami, dziećmi i młodzieżą.

STUDIA TRWAJĄ 4 SEMESTRY.

UZYSKANE KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE:

Absolwentka/absolwent studiów będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pełnienia roli specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny we wszystkich rodzajach placówek zajmujących się udzielaniem pomocy dzieciom z zaburzeniami neurorozwojowymi, sensorycznymi, emocjonalnymi, behawioralnymi lub nieprawidłowo kształtującą się osobowością i ich rodzinom.

Osoba posiadająca kwalifikacje do pracy w zakresie nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny, zgodnie z podstawowym wykształceniem kierunkowym uzyskanym w ramach studiów wyższych oraz kompetencjami w ramach ukończonych studiów podyplomowych, będzie mogła podjąć zatrudnienie na stanowisku specjalisty wczesnego wspomagania rozwoju i wsparcia rodziny w:

  • Centrach Dziecka i Rodziny (placówki systemu oświaty, które zgodnie z projektowanymi zmianami będą koordynować wsparcie w ramach nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w zakresie wsparcia terapeutycznego i środowiskowego i zastąpią w tej roli wiodące ośrodki koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńcze),
  • zespołach WWR w jednostkach systemu oświaty realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcie rodziny (obecne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze),
  • ośrodkach wczesnej interwencji,
  • Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą (planowane do utworzenia przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodkach socjoterapii).
  • jednostkach pomocy społecznej.

 


 

Rekrutacja 2025/2026:

Wymagania:

Kandydat na studia musi posiadać: ukończone studia I, II stopnia lub jednolite studia magisterskie w zakresie  nauk społecznych lub nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Kandydaci na studia rekrutują się za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego – Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK).

Zasady naboru:

  • Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem systemu rekrutacyjnego – Internetowa Rejestracja Kandydatów (IRK). Kandydatka/kandydat powinien się zarejestrować w systemie i wypełnić kwestionariusz rekrutacyjny.
  • Rekrutacja trwa od 03.11.2025 do 14.11.2025 r.
  • Po otrzymaniu informacji o zakwalifikowaniu do złożenia dokumentów konieczne jest wydrukowanie podania o przyjęcie na studia (wygenerowanego z systemu IRK), podpisanie go i dostarczenie wraz z kserokopią dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał do okazania) do sekretariatu Instytutu Pedagogiki najpóźniej do dnia 18.11.2025 r.
  • Brak dokumentacji jest równoznaczny z usunięciem kandydata z postępowania rekrutacyjnego.
  • O przyjęciu na studia decyduje kolejność złożenia wymaganych dokumentów (wersja papierowa) w sekretariacie Instytutu Pedagogiki.
  • Po przeprowadzeniu rekrutacji kandydat będzie poinformowany o przyjęciu bądź nieprzyjęciu na studia także za pośrednictwem systemu IRK.
  • Spośród nieprzyjętych kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do przyjęcia na studia podyplomowe, zostanie utworzona lista rezerwowa. Kandydaci z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowani do przyjęcia na studia w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej.
  • Warunkiem uruchomienia studiów jest przyjęcie 30 uczestników.
  •  


     

     


     

    HARMONOGRAM REKRUTACJI NA STUDIA

    ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:

    ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:

    Termin rejestracji internetowej: 03.11.2025 – 17.11.2025 r.

    Termin składania dokumentów: 03.11.2025 – 18.11.2025 r.

    Miejsce składania dokumentów:

    Instytut Pedagogiki
    ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
    pokój 33d (I piętro)

    Termin rozpoczęcia studiów: listopad 2025 r.

    Kandydaci na studia podyplomowe składają w sekretariacie Instytutu Pedagogiki następujące dokumenty:

    1. Podpisane podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (wygenerowane z systemu IRK).
    2. Kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich) poświadczona za zgodność z oryginałem – notarialnie lub przez upoważnionego pracownika jednostki przyjmującej dokumenty LUB kserokopia dyplomu ukończenia studiów za granicą poświadczoną za zgodność z oryginałem wraz z zaświadczeniem o uznaniu dyplomu za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, wydanym po przeprowadzeniu postępowania nostryfikacyjnego – w przypadku gdy dyplom ukończenia studiów za granicą nie może być uznany za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu na podstawie umowy międzynarodowej określającej równoważność albo na podstawie art. 326 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, jeżeli jest wymagane.

    Brak złożonych dokumentów w sekretariacie Instytutu Pedagogiki jest równoznaczne z usunięciem kandydata z postępowania rekrutacyjnego.

    UWAGA:
    Uczestnikiem studiów podyplomowych w Polsce może zostać osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 6 uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Oznacza to, ze Twój zagraniczny dyplom daje prawo do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe w polskiej uczelni, jeżeli spełnia jedno z poniższych kryteriów:

    1. został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem na podstawie umowy międzynarodowej, lub
    2. został uznany za równoważny z polskim odpowiednikiem w drodze nostryfikacji, lub
    3. został uznany za równoważny z polskim dyplomem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji pełnej co najmniej na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji na podstawie przepisu art. 326.1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dotyczy dyplomów z państw członkowskim UE, OECD i EFTA).

    Ocena zagranicznych dyplomów z punktu widzenia polskiego prawa – link

    Zagraniczne dyplomy nie uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia podyplomowe jeżeli:

    1. instytucje, które je wydały lub instytucje, w których prowadzone było kształcenie:
      – nie były akredytowanymi uczelniami w dniu wydania dyplomu lub realizowały program studiów nieposiadający akredytacji w dniu wydania dyplomu;
      – nie działają w systemie szkolnictwa wyższego żadnego państwa;
    2. program studiów wyższych albo jego część była realizowana niezgodnie z przepisami.

    LIMITY MIEJSC min: 25, max: 30.

    1. Warunkiem uruchomienia studiów jest przyjęcie 30 uczestników.
    2. Spośród nieprzyjętych Kandydatów, którzy z powodu wyczerpania limitu miejsc nie zakwalifikowali się do przyjęcia na studia podyplomowe, zostanie utworzona lista rezerwowa. Kandydaci z listy rezerwowej mogą zostać zakwalifikowani do przyjęcia na studia w przypadku rezygnacji osób z listy podstawowej.
    KierunekOpłata semestralna [PLN]
    Studia Podyplomowe Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka i Wsparcie Rodzinystudia finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej

    Sekretariat Instytutu Pedagogiki
    ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
    pokój 33d (I piętro)

    tel. +48 71 367 20 01 wew. 117

    Kierownik studiów: dr Agnieszka Nowicka
    Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki
    ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
    www.pedagogika.uni.wroc.pl

    Sekretarz: mgr inż. Joanna Pasiewicz
    Sekretariat Instytutu Pedagogiki
    ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
    pokój 33d (I piętro)

    tel. +48 71 367 20 01 wew. 117
    e-mail: joanna.pasiewicz@uwr.edu.pl

    Sekretariat Instytutu Pedagogiki
    ul. Dawida 1, 50-527 Wrocław
    pokój 33d (I piętro)

    tel. +48 71 367 20 01 wew. 117