Uniwersytet Wrocławski

REKRUTACJA

MENU

DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

I stopnia zaoczne

Opis kierunku:

Nowoczesne dziennikarstwo wymaga nie tylko warsztatowych kompetencji, ale także ciekawości i wrażliwości. 

Od 2000 roku na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna pokazujemy, jak efektywnie działać w świecie mediów i odnaleźć w nim przestrzeń do satysfakcjonującego wyrażania siebie.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna to kierunek dla wszystkich, którzy chcą:

  • dowiedzieć się, na czym polega specyfika współczesnych mediów i jak działają one „od kuchni”,
  • tworzyć rzetelne, wysokojakościowe materiały dziennikarskie,
  • dzielić się z innymi swoimi zainteresowaniami i opiniami dotyczącymi kultury, polityki i życia społecznego.
  • Zajęcia na Dziennikarstwie i komunikacji społecznej pokazują:

  • jak udoskonalić swój unikatowy styl, rozwijać artystyczną wrażliwość i budować medialną osobowość,
  • jak szukać inspiracji do swojego następnego projektu,
  • jak przeprowadzić odpowiedni research i fact checking,
  • jak zorganizować swój twórczy warsztat i zaplanować pracę nad publikacją – zarówno samodzielnie, jak i w zespole,
  • jak napisać intrygujący scenariusz i w angażujący sposób opowiadać historie,
  • jak przedstawiać swoją koncepcję innym, by przekonać do jej wdrożenia,
  • jak rozmawiać, by kogoś poznać, oraz pytać, by dostać odpowiedź,
  • jak informować o tym, co dzieje się wokół, a także interesująco komentować rzeczywistość,
  • jak kreatywnie pisać, kreatywnie nagrywać i kreatywnie fotografować,
  • jak zachować zgodność z różnymi gatunkami internetowymi, radiowymi, telewizyjnymi, filmowymi i fotograficznymi,
  • jak technicznie wcielać różne pomysły w życie,
  • jak pracować z mikrofonem, aparatem i kamerą (po obu jej stronach),
  • jak dokonać postprodukcji (montażu i obróbki) zgromadzonego materiału.
  • Absolwenci/tki Dziennikarstwa i komunikacji społecznej realizują się przede wszystkim:

  • w mediach cyfrowych (ogólnych i specjalistycznych serwisach internetowych oraz w internetowych stacjach telewizyjnych i radiowych),
  • w mediach tradycyjnych (lokalnych i ogólnopolskich stacjach telewizyjnych i radiowych, gazetach i magazynach) ,
  • w agencjach informacyjnych,
  • jako reporterzy/rki i dokumentaliści/stki,
  • jako reżyserzy/rki i scenarzyści/stki,
  • jako specjaliści/stki twórczości filmowej, teatralnej i telewizyjnej,
  • w studiach kreatywnych, artystycznych, dźwiękowych, filmowych i fotograficznych,
  • jako producenci/tki tekstowych i audiowizualnych treści medialnych,
  • jako realizatorzy/rki wizji i dźwięku, operatorzy/rki, montażyści/stki,
  • jako specjaliści/tki od fotografii i fotoedycji,
  • jako prezenterzy/rki i spikerzy/rki,
  • jako osoby zarządzające redakcją.
  • Oferowane specjalności – studia I stopnia:

  • Creative writing
  • Dziennikarstwo audiowizualne
  • Media content creation
  • Sprawdź również:

  • Więcej informacji o kierunku
  • Inne kierunki w IDiKS
  • Dlaczego studia w IDiKS?
  • Rekrutacja 2025/2026:

    NOWA MATURA (zdawana w latach 2002, 2005–2025)

    • W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z przedmiotów wymienionych w tabeli.
    • Wynik egzaminu maturalnego, wyrażony jako liczba uzyskanych procentów, pomnożony będzie przez odpowiedni współczynnik zawarty w tabeli.
    • Jeśli egzamin z danego przedmiotu zdawany był na dwóch poziomach, pod uwagę brany będzie wynik korzystniejszy.
    • Lista rankingowa tworzona będzie na podstawie sumy uzyskanych punktów. Jeśli kandydat nie zdawał na maturze któregoś z wymienionych niżej egzaminów, otrzymuje za ten egzamin 0 punktów, ale może przystąpić do postępowania rekrutacyjnego.
    Przedmiot Współczynnik dla poziomu podstawowego Współczynnik dla poziomu rozszerzonego
    język polski (pisemny) 0,5 1
    język obcy nowożytny (pisemny) 0,5 1
    przedmiot

    (jeden do wyboru)

    historia, historia sztuki, geografia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, chemia, fizyka, filozofia 0,5 1

    STARA MATURA (zdawana do 2004 roku włącznie)

    Ranking sumy ocen z dwóch dowolnych pisemnych przedmiotów zdawanych na egzaminie dojrzałości w ramach ustalonego limitu przyjęć. Oceny przeliczane będą na punkty rekrutacyjne:

    Skala 2-5: ocena dostateczna – 3 pkt.; ocena dobra – 4 pkt.; ocena bardzo dobra – 5 pkt.

    Skala 1-6: ocena mierna – 2, 6 pkt.; ocena dostateczna – 3,2 pkt.; ocena dobra – 3,8 pkt.; ocena bardzo dobra – 4,4 pkt.; ocena celująca – 5 pkt.

    Matura międzynarodowa

    Kandydaci posiadający dyplom IB przyjmowani są na studia w ramach postępowania rekrutacyjnego dla kandydatów legitymujących się tzw. „nową maturą”. Dla potrzeb rankingu kandydaci z maturą IB otrzymują punkty rekrutacyjne w liczbie równej maksymalnej liczbie punktów przewidzianych w rekrutacji na dany kierunek studiów, jaką może otrzymać kandydat z nową maturą (N), pomnożonej przez  sumaryczną liczbę punktów uzyskanych na dyplomie IB i podzielonej przez 45.

    Punkty rekrutacyjne = (N x liczba punktów na dyplomie IB)/45.

    Brak wpisanej w systemie internetowej rejestracji kandydatów sumarycznej liczby punktów na dyplomie IB dyskwalifikuje kandydata z postępowania rekrutacyjnego.

    Matura dwujęzyczna

    Kandydat, który zdał maturę dwujęzyczną z języka obcego, w celu obliczenia punktów rekrutacyjnych, otrzymuje za poziom podstawowy – 100 % punktów, pomnożonych przez odpowiedni współczynnik określony w zasadach rekrutacji dla danego kierunku. W celu obliczenia punktów za poziom rozszerzony z języka obcego – wynik z egzaminu na poziomie dwujęzycznym jest mnożony przez 4/3 i zaokrąglany do pełnego procenta, a następnie mnożony przez odpowiedni współczynnik określony w zasadach rekrutacji dla danego kierunku.

    Matura zagraniczna

    Przyjęcie na studia na podstawie załączonego w systemie IRK dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów w kraju wydania.

     


     

     


     

    ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO TERMINY
    I NABÓR  
    Rozpoczęcie rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów IRK 2 czerwca 2025
    Ostatni dzień rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych
    (decyduje data wykonania przelewu)
    17 lipca 2025
    Postępowanie rekrutacyjne
    /konkurs świadectw, egzaminy, rozmowy kwalifikacyjne/
    18 lipca 2025
    Ogłoszenie listy zakwalifikowanych do złożenia dokumentów
    (w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
    21 lipca 2025
    Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną
    (nie decyduje data stempla pocztowego)
    22-24 lipca 2025
    Ogłoszenie listy przyjętych na studia
    (w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
    25 lipca 2025
    II NABÓR – w ramach limitu wolnych miejsc  
    Rozpoczęcie rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów IRK 1 sierpnia 2025
    Ostatni dzień rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych
    (decyduje data wykonania przelewu)
    15 września 2025
    Postępowanie rekrutacyjne
    /konkurs świadectw, egzaminy, rozmowy kwalifikacyjne/
    16 września 2025
    Ogłoszenie listy zakwalifikowanych do złożenia dokumentów
    (w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
    18 września 2025
    Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną
    (nie decyduje data stempla pocztowego)
    19, 22, 23 września 2025
    Ogłoszenie listy przyjętych na studia
    (w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
    24 września 2025

    I. Wymagane dokumenty dla kandydatów z nową i starą maturą 🔽

    Kandydaci na studia I stopnia lub jednolite studia magisterskie (stacjonarne i niestacjonarne) znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów są zobowiązani do dostarczenia, w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

    1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy),
    2. kserokopii świadectwa dojrzałości wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną;
    3. kserokopii zaświadczenia o nabytych uprawnieniach zwalniających z postępowania rekrutacyjnego wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną (dotyczy tylko laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych stopnia centralnego oraz laureatów konkursów ogólnopolskich uprawnionych do zwolnienia z postępowania rekrutacyjnego);
    4. w przypadku kandydatów z maturą międzynarodową 2025  – zaświadczenia ze szkoły o przystąpieniu do matury międzynarodowej i jej wyniku;
    5. w przypadku kandydatów niepełnoletnich w chwili składania dokumentów  – zgoda-oświadczenie rodziców(a) /opiekunów(a) prawnych na podjęcie studiów na Uniwersytecie Wrocławskim przez osobę niepełnoletnią .

    II. Wymagane dokumenty dla kandydatów legitymujących się wydanym za granicą świadectwem ukończenia szkoły średniej lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia 🔽

    Kandydaci legitymujący się wydanym za granicą świadectwem ukończenia szkoły średniej lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia, znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów, zobowiązani są do dostarczenia w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

    1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy),
    2. kserokopii zalegalizowanego lub opatrzonego apostille świadectwa ukończenia szkoły średniej wraz z dodatkiem jeśli stanowi integralną część świadectwa*;
    3. tłumaczenia na język polski dokumentów, o których mowa w pkt 2, wykonanego przez  tłumacza**;

    *Kandydaci na studia legitymujący się świadectwem ukończenia szkoły średniej wydanym w:

    1. innych państwach niż państwa członkowskie Unii Europejskiej, państwa  członkowskie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) tj.: z Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chile, Chin, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Izraela, Japonii, Kanady, Korei, Lichtensteinu, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Malty, Meksyku, Holandii, Niemiec, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch;
    2. państwach, z którymi Polska nie ma zawartych umów międzynarodowych o wzajemnym uznawaniu świadectw i dyplomów (lista zawartych przez Polskę umów międzynarodowych znajduje się na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

    zobowiązani są, poza dokumentami wymienionymi w pkt II, dodatkowo złożyć decyzję administracyjną, wydaną przez właściwego Kuratora Oświaty, o uznaniu świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku braku takiego dokumentu, kandydat składa pisemne zobowiązanie do dostarczenia go w terminie nie dłuższym niż do końca pierwszego semestru studiów.

    **rodzaj tłumaczenia jest opisany w zakładce „CUDZOZIEMCY”.

    Więcej szczegółów dotyczących uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.


    III. Wymagane dokumenty dla cudzoziemców 🔽

    Wykaz dokumentów dla osób będących cudzoziemcami znajduje się w zakładce „CUDZOZIEMCY”


    IV. Złożenie dokumentów 🔽

    Wszystkie dokumenty powinny być złożone (dostarczone) w miejscu, terminie i godzinach wskazanych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

    Komisja Rekrutacyjna na wniosek zainteresowanego potwierdza złożenie kompletu dokumentów i na podstawie przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego oraz złożonych dokumentów ogłasza listy przyjętych.

    Kandydat nie ma obowiązku składania dokumentów osobiście. W przypadku składania ich za pośrednictwem poczty lub kuriera wymagane jest notarialne poświadczenie kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 oraz III. Dokumenty mogą również zostać doręczone przez osoby trzecie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez kandydata lub przez złożenie notarialnie poświadczonych kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 oraz III.

    Dokumenty muszą dotrzeć na uczelnię w terminie określonym w harmonogramie – decydująca jest data dostarczenia dokumentów, a nie data stempla pocztowego czy termin nadania przesyłki. Niedopełnienie obowiązku złożenia dokumentów na wyżej określonych zasadach spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

    Kandydaci znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów zobowiązani są do złożenia wszystkich wymaganych dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. Miejsce na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów nie gwarantuje miejsca na liście przyjętych na studia.


    W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


    V. Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej 🔽

    Kandydat zamieszcza w systemie IRK plik ze zdjęciem do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej (ELS) zgodny z wymaganiami wskazanymi w systemie IRK.

    Uwaga! Zdjęcie w systemie IRK jest przekazane do akceptacji po zapisie na kierunek!


    VI. Odwołanie od decyzji o nieprzyjęciu na studia/ Odwołanie się od wyników matury 🔽

    ODWOŁANIE OD DECYZJI O NIEPRZYJĘCIU NA STUDIA

    Od decyzji o nieprzyjęciu na studia kandydat może złożyć odwołanie (obywatele polscy) lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (cudzoziemcy).

    Podstawą odwołania/wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia.

    Obywatele polscy

    Kandydat składa odwołanie w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nieprzyjęciu na studia na adres (osobiście lub za pośrednictwem poczty):

    Uniwersytet Wrocławski,
    Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
    Plac Uniwersytecki 1
    50-137 Wrocław

    Cudzoziemcy

    Kandydat składa wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nieprzyjęciu na studia na adres (osobiście lub za pośrednictwem poczty):

    Uniwersytet Wrocławski,
    Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
    Plac Uniwersytecki 1
    50-137 Wrocław

    ODWOŁANIE SIĘ OD WYNIKÓW MATURY

    W przypadku, gdy wynik egzaminu maturalnego na studia – po weryfikacji przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub po uwzględnieniu odwołania przy Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego – został podwyższony, kandydat może złożyć wniosek o uwzględnienie podwyższonego wyniku.

    Kandydat składa wniosek o uwzględnienie podwyższonego wyniku przy kwalifikacji na studia wraz z nowym świadectwem dojrzałości lub potwierdzoną notarialnie kopią nowego świadectwa dojrzałości, uwzględniającego podwyższony wynik egzaminu maturalnego osobiście lub wysłać pocztą na adres:

    Uniwersytet Wrocławski,
    Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
    Plac Uniwersytecki 1
    50-137 Wrocław

    Rozpatrywane będą wnioski złożone w terminie do 30 września 2025 roku.

    Wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie pod warunkiem, że kandydat brał udział w rekrutacji i zarejestrował się w systemie IRK zgodnie z harmonogramem, a po weryfikacji wyników matury uzyskał co najmniej tyle samo punktów rekrutacyjnych co ostatnia osoba z listy rankingowej, która została przyjęta na ten kierunek.


    Zachęcamy do obejrzenia filmiku dotyczącego procesu rejestracji w systemie IRKA znajdującym się tutaj.

    Limit miejsc na zaocznych studiach I stopnia (licencjackich i inżynierskich) oraz jednolitych magisterskich w rekrutacji na rok 2025/2026
    Limit of places in part-time first-cycle studies (undergraduate and engineering studies) and uniform master’s studies in the recruitment for the year 2025/2026

    Kierunek studiów
    Study programme
    ŁĄCZNY limit
    total number
    NOWA MATURA
    zdawana w 2002 r.
    oraz latach 2005-2025
    STARA MATURA
    zdawana do 2004
    obywatele polscy
    MATURA ZAGRANICZNA
    Polish citizens
    FOREIGN BACCALAUREATE



    CUDZOZIEMCY
    FOREIGNERS
    limit minimalny
    minimum limit
    ADMINISTRACJA 120 100 10 5 5 35
    ANGLISTYKA 110 90 5 5 10 20
    BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE 70 58 2 bez limitu 10 20
    DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 100 85 10 bez limitu 5 20
    EKONOMIA 150 100 30 15 5 35
    ETYKA 35 27 3 3 2 20
    FILOLOGIA GERMAŃSKA 100 60 25 10 5 20
    FILOLOGIA POLSKA 50 30 15 bez limitu 5 20
    FILOZOFIA 30 20 4 2 4 20
    HISTORIA 35 27 6 bez limitu 2 20
    KOMUNIKACJA WIZERUNKOWA 180 155 15 bez limitu 10 20
    KRYMINOLOGIA 350 300 30 15 5 50
    PEDAGOGIKA 120 118 1 bez limitu 1 20
    PEDAGOGIKA SPECJALNA 50 48 1 bez limitu 1 20
    PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA 30 28 1 bez limitu 1 20
    PRAWO 270 220 35 10 5 50
    PRAWO E- BIZNESU 150 120 10 15 5 30
    PUBLIKOWANIE CYFROWE I SIECIOWE 50 43 5 bez limitu 2 20
    STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE 70 58 2 bez limitu 10 20
    ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI SPOŁECZNYMI 30 25 4 bez limitu 1 20

    kierunekroczna opłata dla Polaków i obywateli Unii Europejskiejroczna opłata dla pozostałych
    dziennikarstwo i komunikacja społeczna pierwszego stopnia zaoczne7000 PLN7000 PLN
    AdresDokumenty przyjmuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna - w przypadku wysyłki pocztą decyduje data wpływu dokumentów na uczelnię a nie data stempla pocztowego
    Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów
    ul. Św. Jadwigi 3/4, 50-266 Wrocław
    sala / pokój: 23 i 24
    tel.: +48 71 375 21 48 wyłącznie podczas dyżurów WKR
    +48 71 375 21 62 Dziekanat WKSM
    +48 71 375 21 66 Sekretariat WKSM
    I NABÓR
    22 i 24 lipca 2025 r. godz. 9-15,
    23 lipca 2025 r.; godz. 9-18
    II NABÓR - w ramach limitu wolnych miejsc
    19 września 2025 r. godz. 9-18;
    22 i 23 września 2025 r. godz. 9-15
    Termin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla obywateli polskich z polskim dokumentem uprawniającym do podjecia studiów Termin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla obywateli polskich z zagranicznym dokumentem uprawniającym do podjecia studiówTermin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla cudzoziemców Forma postępowania rekrutacyjnego stacjonarna/ zdalna
    postępowanie rekrutacyjne bez udziału kandydata (konkurs świadectw)postępowanie rekrutacyjne bez udziału kandydata (przyjęcie na studia na podstawie załączonego w systemie IRK dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów w kraju wydania)Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów
    ul. Św. Jadwigi 3/4, Wrocław, sala nr 23 i 24.
    I nabór:
    Data: 18 lipca 2025
    Godzina: 9-15
    II nabór - w ramach limitu wolnych miejsc
    Data: 16 września 2025
    Godzina: 9-15
    stacjonarna (z możliwością rozmowy zdalnej)
    Zasady rekrutacji 2025/2026 🔽

    Rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca znajomość podstaw wiedzy o mediach, Polsce i świecie współczesnym. Rozmowa kwalifikacyjna jest punktowana w skali 0-5 punktów. Za wynik pozytywny uznaje się uzyskanie minimum 3 punktów.
    Na studia zostaną przyjęte osoby, które uzyskają najwyższą punktację w ramach ustalonego limitu miejsc.

    UWAGA!
    Rozmowa kwalifikacyjna nie potwierdza znajomości języka polskiego na poziomie B2.

    Uniwersytet Wrocławski w procesie rekrutacji nie bierze pod uwagę wyników matur (np.: ZNO, multitestu (NMT), CT) oraz nie przelicza ocen z otrzymanych świadectw. Rekrutacja odbywa się na podstawie dokumentu uprawniającego do przyjęcia na studia w oparciu o zasady rekrutacji opisane w zakładce CUDZOZIEMCY.

    Informacje na temat wymaganych dokumentów znajdują się w zakładkach poniżej.


    Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego 🔽

    Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego jest wskazane w zakładce „POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE”. Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię) jest wskazane w zakładce „MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW”


    Dokumenty wymagane przy rekrutacji 🔽

    Dokumenty wymagane przy rekrutacji:

    • podanie o przyjęcie na studia wydrukowane z systemu i podpisane przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy) oraz oświadczeniem w sprawie ubezpieczenia,
    • świadectwo uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia w Polsce z mocy prawa – czyli bez poświadczania przez inne instytucje lub organy na terenie Polski, lub w wyniku postępowania administracyjnego kuratora oświaty , a po 1.07.2025 r.:
      a) dokumentu wydanego za granicą przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznawaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działa, wraz z pisemną informacją o tym dokumencie wydaną przez Dyrektora NAWA potwierdzającą uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia albo
      b) pisemnej informacji o tym dokumencie wydanej przez Dyrektora NAWA potwierdzającej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia – w przypadkach, o których mowa w art. 93a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
    • apostille lub legalizacja dla świadectwa zagranicznego wydanego poza granicami Polski (nie dotyczy matur IB i EB),
    • tłumaczenie na język polski dokumentów sporządzonych w języku innym niż język polski,
    • dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie B2,
    • oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych (dotyczy kandydatów niepełnoletnich),
    • decyzja o przyznaniu stypendium – w przypadku kandydatów kierowanych na studia np. przez NAWA (jeżeli dotyczy)

    Dokumenty mogą zostać doręczone w wyznaczonym w harmonogramie terminie oraz miejscu przez upoważnioną przez kandydata osobę na podstawie pełnomocnictwa, którego wzór znajduje się w zakładce „DOKUMENTY”.


    W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów (wzór znajduje się w zakładce „DOKUMENTY”) złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


    Legalizacja świadectwa, apostille, decyzja Kuratora Oświaty/informacja Dyrektora NAWA 🔽

    Dokument uprawniający do podjęcia studiów wydany poza Rzeczpospolitą Polską musi być uwierzytelniony.

    Legalizacja jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie. Legalizacja dokumentu o wykształceniu może mieć zatem istotne znaczenie przy ustaleniu, w ramach systemu edukacji którego państwa został wydany dokument oraz czy należy weryfikować jego autentyczność.

    Legalizacji świadectwa szkoły średniej (maturalnego) może dokonać:

    • konsul Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
    • władze oświatowe państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
    • akredytowana w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) placówka dyplomatyczna lub placówka konsularna państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo.

    Apostille

    Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu. Lista państw-stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stronie Konwencji Haskiej

    Więcej szczegółów dotyczących uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

    Schemat zdobycia legalizacji i apostille można zobaczyć: tutaj

    Uznanie wykształcenia decyzją Kuratora Oświaty (jeżeli proces rozpoczęty do 30.06.2025 r.)/ Uzyskanie informacji Dyrektora NAWA (po 1.07.2025 r.)

    W wyniku postępowania administracyjnego kurator oświaty może uznać, że świadectwo zagraniczne jest dokumentem potwierdzającym wykształcenie podstawowe, gimnazjalne, zasadnicze zawodowe lub średnie.

    Postępowanie prowadzi kurator oświaty właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy bądź – w przypadku braku stałego adresu wnioskodawcy w Polsce, właściwy ze względu na siedzibę szkoły lub uczelni, w której zostanie przedłożone świadectwo (we Wrocławiu: Kuratorium Oświaty we Wrocławiu).

    Adresy wszystkich kuratoriów znajdziesz na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

    Od 1.07.2025 r. w stosunku do cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie na podstawie wydanego za granicą dokumentu, który nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 326a ust. 1 (PSWiN), uczelnia wymaga przedstawienia w toku rekrutacji:
    – dokumentu wydanego za granicą przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznawaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działa, wraz z pisemną informacją o tym dokumencie wydaną przez dyrektora NAWA potwierdzającą uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia
    – albo pisemnej informacji o tym dokumencie wydanej przez Dyrektora NAWA potwierdzającej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia – w przypadkach, o których mowa w art. 93a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, którą można pozyskać poprzez zalogowanie się w systemie SYRENA.


    Tłumaczenie na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż polski 🔽

    Tłumaczenia na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż język polski powinno być wykonane przez:

    1. osobę wpisaną przez Ministra Sprawiedliwości na listę tłumaczy przysięgłych  lub
    2. osobę zarejestrowaną jako tłumacz przysięgły w państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), lub
    3. konsula Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo (Polskie przedstawicielstwa na świecie) lub
    4. akredytowane w Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano dokument (Misje dyplomatyczne, urzędy konsularne i organizacje międzynarodowe w Polsce)

    Potwierdzenie znajomości języka polskiego 🔽

    Zgodnie z Ustawą z dnia 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw wymagany poziom znajomości języka polskiego to B2.
    Rodzaje dokumentów poświadczających znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 zostaną wskazane w Rozporządzeniu Ministra Nauki w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie na studiach (rozporządzenie w trakcie przygotowania).


    Opłaty 🔽

    Wysokość czesnego jest różna w zależności od kierunku studiów i można ją sprawdzić w zakładce „OPŁATY”.

    Z wyłączeniem osób, które mają ustawowe prawo do bezpłatnego studiowania w języku polskim na studiach stacjonarnych, cudzoziemcy podejmujący studia w Uniwersytecie Wrocławskim wnoszą opłatę za studia (tzw. czesne).
    Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat, jeżeli uzyskał stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).
    Kandydaci, którzy otrzymają stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) są zwolnieni z całości (lub części) opłat za kształcenie na zasadach określonych w decyzji ministra lub dyrektora NAWA (lub w skierowaniu na studia).
    Uwaga: jeżeli kandydat ubiegał się o przyznanie stypendium NAWA, a ostatecznie go nie otrzymał i nie posiada innych uprawnień do podjęcia studiów bez odpłatności, będzie zobowiązany do płacenia czesnego.


    Informacje dodatkowe 🔽

    REKRUTACJA

    Aby aplikować na studia należy się zarejestrować w systemie IRK. Zachęcamy do zapoznania się z procedurą rejestracja – krok po kroku w Vademecum kandydata

    AKADEMIKI

    Informacje dotyczące akademików udziela Dział Spraw Studenckich. Szczegóły znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/domy-studenckie/

    STYPENDIA I WSPARCIE FINANSOWE

    Informacje na temat wsparcia znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/stypendia-i-wsparcie-finansowe/


    Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów

    Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna
    rekrutacja.wksm@uwr.edu.pl
    tel. +48 71 375 21 62
    tel. +48 71 375 79 00, tel. +48 71 375 79 03, tel. +48 71 375 28 61, tel.+48 71 375 28 61,
    tel.+48 71 375 21 62, tel. +48 71 375 24 56, tel. +48 71 375 21 66, tel. +48 71 375 24 56

    Prosimy o podawanie w tytule e-maila nazwy kierunku studiów – usprawni to udzielenie odpowiedzi na pytanie.

    Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię)

    informacja zostanie podana w czerwcu 2022

    Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
    ul. Joliot-Curie 15, pok. 8, 50-383 Wrocław
    tel. 71 375 79 27

     

    OLIMPIADY I KONKURSY

    Jeśli jesteś laureatem lub finalistą centralnych olimpiad przedmiotowych albo laureatem wybranych konkursów ogólnopolskich, o których mowa w poniższym wykazie – przysługują Ci specjalne uprawnienia. Będziesz zwolniony z postępowania rekrutacyjnego na danym kierunku studiów i nie będzie Cię obowiązywać opłata rekrutacyjna. Pamiętaj, żeby rejestrując się w systemie IRK, w polu „dokument uprawniający do podjęcia studiów” wybrać opcje „matura” i „tytuł laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej” oraz załączyć skan zaświadczenia potwierdzający status laureata lub finalisty olimpiady lub konkursu. Uwaga! Uprawnienia przyznawane są kandydatowi tylko w roku zdania matury!

    OlimpiadaStatus
    Olimpiada Literatury i Języka Polskiegolaureaci
    Olimpiada Wiedzy o Mediach - 2 miejsca dla laureatów z najwyższą punktacją uzyskaną w III etapie olimpiadylaureaci
    Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnymlaureaci
    Olimpiada Literatury i Języka Polskiegofinaliści
    Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnymfinaliści

    Rekrutacja na ten kierunek studiów odbywa się według zasad opisanych w zakładce: „CUDZOZIEMCY”.