Uniwersytet Wrocławski

REKRUTACJA

MENU

PSYCHOLOGIA

jednolite magisterskie wieczorowe

Opis kierunku:

Psychologia pomoże Ci zrozumieć mechanizmy i prawa rządzące zachowaniami człowieka i jego psychiką.

Program studiów jest elastyczny i umożliwia zaplanowanie własnej ścieżki rozwoju, dostosowanej do indywidualnych oczekiwań i predyspozycji. Będziesz mieć możliwość sprawdzenia się w wybranych przez siebie dziedzinach psychologii stosowanej m.in. w psychologii sądowej, wychowawczej, klinicznej, psychopatologii dzieci i młodzieży, psychologii zarządzania i społecznej. Oprócz rzetelnego przygotowania teoretycznego zdobędziesz doświadczenie praktyczne dzięki realizacji projektów badawczych oraz współpracy z Pracownią Konsultacji i Poradnictwa Psychologicznego lub Pracownią HR działającymi przy Instytucie. Poszerzysz swoją wiedzę także o wiadomości z innych dyscyplin oraz nauczysz się twórczo i krytycznie myśleć.

Specjalności:

  • psychologia kliniczna i zdrowia
  • psychologia kliniczna i wychowawcza dzieci i młodzieży
  • psychologia biznesu i organizacji

Uruchomienie specjalności jest uzależnione od wymaganej liczebności osób nią zainteresowanych. O liczebności grup decydują bezpośrednio instytuty.

Co po studiach

Pracę znajdziesz zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym jako diagnosta, terapeuta, doradca, trener lub ekspert. Dzięki znajomości problemów psychospołecznych jednostkowych i grupowych możesz w przyszłości pracować w organizacjach gospodarczych i instytucjach użyteczności publicznej, np. w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych, urzędach pracy, ośrodkach doskonalenia zawodowego i kształcenia kadr, w placówkach służby zdrowia, również w wojsku, policji i sądownictwie.

Koła naukowe

Swoje zainteresowania poszerzysz w jednym z 7 kół naukowych działających w Instytucie Psychologii: KN Neuropsychologii „Cerebro”, SKN Genderówka, KN Seksuologii im. Michaliny Wisłockiej, KN Psychologii Sportu Olimpia, KN Psychologii w Biznesie, Kole Inicjatyw Twórczych, SKN Psychologii Odżywiania i Psychodietetyki PONAD. Jako student UWr możesz rozwijać swoje pasje we wszystkich kołach naukowych i organizacjach studenckich, które Cię interesują, niezależenie od kierunku studiów. Na naszej uczelni działa ponad 170 kół naukowych. Zobacz listę.

Więcej informacji znajdziesz na stronie Instytutu Psychologii oraz Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych.

Rekrutacja 2025/2026:

NOWA MATURA (zdawana w latach 2002, 2005–2025)

  • W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z trzech dowolnych przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej.
  • Jeśli egzamin z danego przedmiotu zdawany był na dwóch poziomach, pod uwagę brany będzie wynik korzystniejszy.

STARA MATURA (zdawana do 2004 roku włącznie)

Ranking sumy ocen z dwóch dowolnych pisemnych przedmiotów zdawanych na egzaminie dojrzałości w ramach ustalonego limitu przyjęć. Oceny przeliczane będą na punkty rekrutacyjne:

Skala 2-5: ocena dostateczna – 3 pkt.; ocena dobra – 4 pkt.; ocena bardzo dobra – 5 pkt.

Skala 1-6: ocena mierna – 2, 6 pkt.; ocena dostateczna – 3,2 pkt.; ocena dobra – 3,8 pkt.; ocena bardzo dobra – 4,4 pkt.; ocena celująca – 5 pkt.

Matura międzynarodowa

Kandydaci posiadający dyplom IB przyjmowani są na studia w ramach postępowania rekrutacyjnego dla kandydatów legitymujących się tzw. „nową maturą”. Dla potrzeb rankingu kandydaci z maturą IB otrzymują punkty rekrutacyjne w liczbie równej maksymalnej liczbie punktów przewidzianych w rekrutacji na dany kierunek studiów, jaką może otrzymać kandydat z nową maturą (N), pomnożonej przez  sumaryczną liczbę punktów uzyskanych na dyplomie IB i podzielonej przez 45.

Punkty rekrutacyjne = (N x liczba punktów na dyplomie IB)/45.

Brak wpisanej w systemie internetowej rejestracji kandydatów sumarycznej liczby punktów na dyplomie IB dyskwalifikuje kandydata z postępowania rekrutacyjnego.

Matura dwujęzyczna

Kandydat, który zdał maturę dwujęzyczną z języka obcego, w celu obliczenia punktów rekrutacyjnych, otrzymuje za poziom podstawowy – 100 % punktów, pomnożonych przez odpowiedni współczynnik określony w zasadach rekrutacji dla danego kierunku. W celu obliczenia punktów za poziom rozszerzony z języka obcego – wynik z egzaminu na poziomie dwujęzycznym jest mnożony przez 4/3 i zaokrąglany do pełnego procenta, a następnie mnożony przez odpowiedni współczynnik określony w zasadach rekrutacji dla danego kierunku.

Matura zagraniczna

Rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca predyspozycje kandydatów do studiowania na danym kierunku (zainteresowania związane z daną dziedziną, orientacja w literaturze, czasopismach branżowych, itp.). Rozmowa oceniana jest w skali 1-5. Do zaliczenia potrzebne jest uzyskanie minimum 2 punktów. Podstawą przyjęcia będzie lista rankingowa według uzyskanych punktów w ustalonym limicie przyjęć.

 

 


 

 


 

HARMONOGRAM REKRUTACJI NA STUDIA

ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO:

PSYCHOLOGIA (WYDZIAŁ NAUK HISTORYCZNYCH I PEDAGOGICZNYCH)

L.p. ETAPY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO TERMINY
  I NABÓR  
1 Rozpoczęcie rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów IRK 2 czerwca 2025
2 Ostatni dzień rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych
(decyduje data wykonania przelewu)
 1 sierpnia 2025
3 Postępowanie rekrutacyjne
/konkurs świadectw, egzaminy, rozmowy kwalifikacyjne/
5 sierpnia 2025
4 Ogłoszenie listy zakwalifikowanych do złożenia dokumentów
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
 6 sierpnia 2025
5 Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną
(nie decyduje data stempla pocztowego)
7, 8, 11 sierpnia 2025
6 Ogłoszenie listy przyjętych na studia
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
12 sierpnia 2025
  II NABÓR w ramach limitu wolnych miejsc  
1 Rozpoczęcie rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów IRK 14 sierpnia 2025
2 Ostatni dzień rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych
(decyduje data wykonania przelewu)
 21 sierpnia 2025
3 Postępowanie rekrutacyjne
/konkurs świadectw, egzaminy, rozmowy kwalifikacyjne/
25 sierpnia 2025
 4 Ogłoszenie listy zakwalifikowanych do złożenia dokumentów
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
26 sierpnia 2025
5 Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną
(nie decyduje data stempla pocztowego)
27, 28 sierpnia 2025
6 Ogłoszenie listy przyjętych na studia
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
29 sierpnia 2025
  III NABÓR – w ramach limitu wolnych miejsc  
1 Rozpoczęcie rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów IRK 3 września 2025
2 Ostatni dzień rejestracji i wnoszenia opłat rekrutacyjnych
(decyduje data wykonania przelewu)
12 września 2025
3 Postępowanie rekrutacyjne
/konkurs świadectw, egzaminy, rozmowy kwalifikacyjne/
16 września 2025
4 Ogłoszenie listy zakwalifikowanych do złożenia dokumentów
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
17 września 2025
5 Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną
(nie decyduje data stempla pocztowego)
18, 19 września 2025
6 Ogłoszenie listy przyjętych na studia
(w systemie IRK na indywidualnym koncie kandydata)
22 września 2025
I. Wymagane dokumenty dla kandydatów z nową i starą maturą 🔽

Kandydaci na studia I stopnia lub jednolite studia magisterskie (stacjonarne i niestacjonarne) znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów są zobowiązani do dostarczenia, w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

  1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy),
  2. kserokopii świadectwa dojrzałości wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną;
  3. kserokopii zaświadczenia o nabytych uprawnieniach zwalniających z postępowania rekrutacyjnego wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną (dotyczy tylko laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych stopnia centralnego oraz laureatów konkursów ogólnopolskich uprawnionych do zwolnienia z postępowania rekrutacyjnego);
  4. w przypadku kandydatów z maturą międzynarodową 2025  – zaświadczenia ze szkoły o przystąpieniu do matury międzynarodowej i jej wyniku;
  5. w przypadku kandydatów niepełnoletnich w chwili składania dokumentów  – zgoda-oświadczenie rodziców(a) /opiekunów(a) prawnych na podjęcie studiów na Uniwersytecie Wrocławskim przez osobę niepełnoletnią .

II. Wymagane dokumenty dla kandydatów legitymujących się wydanym za granicą świadectwem ukończenia szkoły średniej lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia 🔽

Kandydaci legitymujący się wydanym za granicą świadectwem ukończenia szkoły średniej lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia, znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów, zobowiązani są do dostarczenia w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

  1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy),
  2. kserokopii zalegalizowanego lub opatrzonego apostille świadectwa ukończenia szkoły średniej wraz z dodatkiem jeśli stanowi integralną część świadectwa*;
  3. tłumaczenia na język polski dokumentów, o których mowa w pkt 2, wykonanego przez  tłumacza**;

*Kandydaci na studia legitymujący się świadectwem ukończenia szkoły średniej wydanym w:

  1. innych państwach niż państwa członkowskie Unii Europejskiej, państwa  członkowskie Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) tj.: z Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Chile, Chin, Chorwacji, Cypru, Czech, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Izraela, Japonii, Kanady, Korei, Lichtensteinu, Litwy, Luksemburga, Łotwy, Malty, Meksyku, Holandii, Niemiec, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii, Włoch;
  2. państwach, z którymi Polska nie ma zawartych umów międzynarodowych o wzajemnym uznawaniu świadectw i dyplomów (lista zawartych przez Polskę umów międzynarodowych znajduje się na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

zobowiązani są, poza dokumentami wymienionymi w pkt II, dodatkowo złożyć decyzję administracyjną, wydaną przez właściwego Kuratora Oświaty, o uznaniu świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku braku takiego dokumentu, kandydat składa pisemne zobowiązanie do dostarczenia go w terminie nie dłuższym niż do końca pierwszego semestru studiów.

**rodzaj tłumaczenia jest opisany w zakładce „CUDZOZIEMCY”.

Więcej szczegółów dotyczących uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.


III. Wymagane dokumenty dla cudzoziemców 🔽

Wykaz dokumentów dla osób będących cudzoziemcami znajduje się w zakładce „CUDZOZIEMCY”


IV. Złożenie dokumentów 🔽

Wszystkie dokumenty powinny być złożone (dostarczone) w miejscu, terminie i godzinach wskazanych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

Komisja Rekrutacyjna na wniosek zainteresowanego potwierdza złożenie kompletu dokumentów i na podstawie przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego oraz złożonych dokumentów ogłasza listy przyjętych.

Kandydat nie ma obowiązku składania dokumentów osobiście. W przypadku składania ich za pośrednictwem poczty lub kuriera wymagane jest notarialne poświadczenie kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 oraz III. Dokumenty mogą również zostać doręczone przez osoby trzecie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez kandydata lub przez złożenie notarialnie poświadczonych kserokopii dokumentów, o których mowa w pkt II 2 oraz III.

Dokumenty muszą dotrzeć na uczelnię w terminie określonym w harmonogramie – decydująca jest data dostarczenia dokumentów, a nie data stempla pocztowego czy termin nadania przesyłki. Niedopełnienie obowiązku złożenia dokumentów na wyżej określonych zasadach spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

Kandydaci znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów zobowiązani są do złożenia wszystkich wymaganych dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. Miejsce na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów nie gwarantuje miejsca na liście przyjętych na studia.


W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


V. Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej 🔽

Kandydat zamieszcza w systemie IRK plik ze zdjęciem do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej (ELS) zgodny z wymaganiami wskazanymi w systemie IRK.

Uwaga! Zdjęcie w systemie IRK jest przekazane do akceptacji po zapisie na kierunek!


VI. Odwołanie od decyzji o nieprzyjęciu na studia/ Odwołanie się od wyników matury 🔽

ODWOŁANIE OD DECYZJI O NIEPRZYJĘCIU NA STUDIA

Od decyzji o nieprzyjęciu na studia kandydat może złożyć odwołanie (obywatele polscy) lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (cudzoziemcy).

Podstawą odwołania/wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia.

Obywatele polscy

Kandydat składa odwołanie w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nieprzyjęciu na studia na adres (osobiście lub za pośrednictwem poczty):

Uniwersytet Wrocławski,
Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
Plac Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

Cudzoziemcy

Kandydat składa wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o nieprzyjęciu na studia na adres (osobiście lub za pośrednictwem poczty):

Uniwersytet Wrocławski,
Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
Plac Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

ODWOŁANIE SIĘ OD WYNIKÓW MATURY

W przypadku, gdy wynik egzaminu maturalnego na studia – po weryfikacji przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub po uwzględnieniu odwołania przy Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego – został podwyższony, kandydat może złożyć wniosek o uwzględnienie podwyższonego wyniku.

Kandydat składa wniosek o uwzględnienie podwyższonego wyniku przy kwalifikacji na studia wraz z nowym świadectwem dojrzałości lub potwierdzoną notarialnie kopią nowego świadectwa dojrzałości, uwzględniającego podwyższony wynik egzaminu maturalnego osobiście lub wysłać pocztą na adres:

Uniwersytet Wrocławski,
Dział Nauczania (Biuro Rekrutacji na Studia)
Plac Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

Rozpatrywane będą wnioski złożone w terminie do 30 września 2025 roku.

Wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie pod warunkiem, że kandydat brał udział w rekrutacji i zarejestrował się w systemie IRK zgodnie z harmonogramem, a po weryfikacji wyników matury uzyskał co najmniej tyle samo punktów rekrutacyjnych co ostatnia osoba z listy rankingowej, która została przyjęta na ten kierunek.


Zachęcamy do obejrzenia filmiku dotyczącego procesu rejestracji w systemie IRKA znajdującym się tutaj.

Limit miejsc na wieczorowych studiach I stopnia (licencjackich) oraz jednolitych magisterskich w rekrutacji na rok 2025/2026
Limit of places in the evening first-cycle (Bachelor’s) and long-cycle Master’s studies in the recruitment for the year 2025/2026

Kierunek studiów
Study programme
Łączny limit
total number
NOWA MATURA  zdawana w 2002 r. oraz latach 2005-2025
STARA MATURA zdawana do 2004
obywatele polscy MATURA ZAGRANICZNA
Polish citizens
FOREIGN
BACCALAUREATE
CUDZOZIEMCY
FOREIGNERS
limit minimalny
minimum limit
PSYCHOLOGIA 220 160 40 10 10 40
PRAWO 150 100 35 10 5 50

kierunekroczna opłata dla Polaków i obywateli Unii Europejskiejroczna opłata dla pozostałych
psychologia jednolite magisterskie wieczorowe10000 PLN10000 PLN
AdresDokumenty przyjmuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna - w przypadku wysyłki pocztą decyduje data wpływu dokumentów na uczelnię a nie data stempla pocztowego
Instytut Psychologii
ul. Dawida 1
50-527 Wrocław
pokój: 36
tel.: +48 71 367 18 14
I NABÓR
7, 8, 11 sierpnia 2025 r.; godz. 10:00-18:00
II NABÓR - w ramach limitu wolnych miejsc2
7, 28 sierpnia 2025 r.; godz. 10:00-18:00
III NABÓR - w ramach limitu wolnych miejsc
18, 19 września 2025 r.; godz. 10:00-18:00
Termin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla obywateli polskich z polskim dokumentem uprawniającym do podjecia studiów Termin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla obywateli polskich z zagranicznym dokumentem uprawniającym do podjecia studiówTermin oraz miejsce egzaminów wstępnych i rozmów kwalifikacyjnych dla cudzoziemców Forma postępowania rekrutacyjnego stacjonarna/ zdalna
postępowanie rekrutacyjne bez udziału kandydata (konkurs świadectw)Rozmowa kwalifikacyjna
Instytut Psychologi,
ul. Dawida 1, Wrocław, sala 36a
I nabór:
5.08.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
II nabór - w ramach limitu wolnych miejsc:
25.08.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
III nabór - w ramach limitu wolnych miejsc:
16.09.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
Rozmowa kwalifikacyjna
Instytut Psychologii,
ul. Dawida 1, Wrocław, sala 36a
I nabór:
5.08.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
II nabór - w ramach limitu wolnych miejsc:
25.08.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
III nabór - w ramach limitu wolnych miejsc:
16.09.2025 r.
godzina: 9:00-14:00
stacjonarna
Zasady rekrutacji 2025/2026 🔽

Rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca predyspozycje kandydatów do studiowania na danym kierunku: zainteresowania związane z daną dziedziną, orientacja w literaturze, czasopismach branżowych itp. Rozmowa kwalifikacyjna oceniana jest w skali 1-5. Do zaliczenia rozmowy kwalifikacyjnej potrzebne jest uzyskanie minimum 2 punktów. Podstawą przyjęcia będzie lista rankingowa według uzyskanych punktów w ustalonym limicie przyjęć.

UWAGA!
Rozmowa kwalifikacyjna nie potwierdza znajomości języka polskiego na poziomie B2.

Uniwersytet Wrocławski w procesie rekrutacji nie bierze pod uwagę wyników matur (np.: ZNO, multitestu (NMT), CT) oraz nie przelicza ocen z otrzymanych świadectw. Rekrutacja odbywa się na podstawie dokumentu uprawniającego do przyjęcia na studia w oparciu o zasady rekrutacji opisane w zakładce CUDZOZIEMCY.

Informacje na temat wymaganych dokumentów znajdują się w zakładkach poniżej.


Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego 🔽

Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego jest wskazane w zakładce „POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE”. Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię) jest wskazane w zakładce „MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW”


Dokumenty wymagane przy rekrutacji 🔽

Dokumenty wymagane przy rekrutacji:

  • podanie o przyjęcie na studia wydrukowane z systemu i podpisane przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy (jeśli dotyczy) oraz oświadczeniem w sprawie ubezpieczenia,
  • świadectwo uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia w Polsce z mocy prawa – czyli bez poświadczania przez inne instytucje lub organy na terenie Polski, lub w wyniku postępowania administracyjnego kuratora oświaty , a po 1.07.2025 r.:
    a) dokumentu wydanego za granicą przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznawaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działa, wraz z pisemną informacją o tym dokumencie wydaną przez Dyrektora NAWA potwierdzającą uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia albo
    b) pisemnej informacji o tym dokumencie wydanej przez Dyrektora NAWA potwierdzającej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia – w przypadkach, o których mowa w art. 93a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  • apostille lub legalizacja dla świadectwa zagranicznego wydanego poza granicami Polski (nie dotyczy matur IB i EB),
  • tłumaczenie na język polski dokumentów sporządzonych w języku innym niż język polski,
  • dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie B2,
  • oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych (dotyczy kandydatów niepełnoletnich),
  • decyzja o przyznaniu stypendium – w przypadku kandydatów kierowanych na studia np. przez NAWA (jeżeli dotyczy)

Dokumenty mogą zostać doręczone w wyznaczonym w harmonogramie terminie oraz miejscu przez upoważnioną przez kandydata osobę na podstawie pełnomocnictwa, którego wzór znajduje się w zakładce „DOKUMENTY”.


W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów (wzór znajduje się w zakładce „DOKUMENTY”) złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


Legalizacja świadectwa, apostille, decyzja Kuratora Oświaty/informacja Dyrektora NAWA 🔽

Dokument uprawniający do podjęcia studiów wydany poza Rzeczpospolitą Polską musi być uwierzytelniony.

Legalizacja jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie. Legalizacja dokumentu o wykształceniu może mieć zatem istotne znaczenie przy ustaleniu, w ramach systemu edukacji którego państwa został wydany dokument oraz czy należy weryfikować jego autentyczność.

Legalizacji świadectwa szkoły średniej (maturalnego) może dokonać:

  • konsul Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
  • władze oświatowe państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
  • akredytowana w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) placówka dyplomatyczna lub placówka konsularna państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo.

Apostille

Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu. Lista państw-stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stronie Konwencji Haskiej

Więcej szczegółów dotyczących uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Schemat zdobycia legalizacji i apostille można zobaczyć: tutaj

Uznanie wykształcenia decyzją Kuratora Oświaty (jeżeli proces rozpoczęty do 30.06.2025 r.)/ Uzyskanie informacji Dyrektora NAWA (po 1.07.2025 r.)

W wyniku postępowania administracyjnego kurator oświaty może uznać, że świadectwo zagraniczne jest dokumentem potwierdzającym wykształcenie podstawowe, gimnazjalne, zasadnicze zawodowe lub średnie.

Postępowanie prowadzi kurator oświaty właściwy dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy bądź – w przypadku braku stałego adresu wnioskodawcy w Polsce, właściwy ze względu na siedzibę szkoły lub uczelni, w której zostanie przedłożone świadectwo (we Wrocławiu: Kuratorium Oświaty we Wrocławiu).

Adresy wszystkich kuratoriów znajdziesz na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Od 1.07.2025 r. w stosunku do cudzoziemców ubiegających się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie na podstawie wydanego za granicą dokumentu, który nie jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 326a ust. 1 (PSWiN), uczelnia wymaga przedstawienia w toku rekrutacji:
– dokumentu wydanego za granicą przez szkołę lub instytucję edukacyjną uznawaną przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działa, wraz z pisemną informacją o tym dokumencie wydaną przez dyrektora NAWA potwierdzającą uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia
– albo pisemnej informacji o tym dokumencie wydanej przez Dyrektora NAWA potwierdzającej uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia – w przypadkach, o których mowa w art. 93a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, którą można pozyskać poprzez zalogowanie się w systemie SYRENA.


Tłumaczenie na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż polski 🔽

Tłumaczenia na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż język polski powinno być wykonane przez:

  1. osobę wpisaną przez Ministra Sprawiedliwości na listę tłumaczy przysięgłych  lub
  2. osobę zarejestrowaną jako tłumacz przysięgły w państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), lub
  3. konsula Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo (Polskie przedstawicielstwa na świecie) lub
  4. akredytowane w Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano dokument (Misje dyplomatyczne, urzędy konsularne i organizacje międzynarodowe w Polsce)

Potwierdzenie znajomości języka polskiego 🔽

Zgodnie z Ustawą z dnia 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw wymagany poziom znajomości języka polskiego to B2.
Rodzaje dokumentów poświadczających znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 zostaną wskazane w Rozporządzeniu Ministra Nauki w sprawie rodzajów dokumentów poświadczających znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie na studiach (rozporządzenie w trakcie przygotowania).


Opłaty 🔽

Wysokość czesnego jest różna w zależności od kierunku studiów i można ją sprawdzić w zakładce „OPŁATY”.

Z wyłączeniem osób, które mają ustawowe prawo do bezpłatnego studiowania w języku polskim na studiach stacjonarnych, cudzoziemcy podejmujący studia w Uniwersytecie Wrocławskim wnoszą opłatę za studia (tzw. czesne).
Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat, jeżeli uzyskał stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).
Kandydaci, którzy otrzymają stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) są zwolnieni z całości (lub części) opłat za kształcenie na zasadach określonych w decyzji ministra lub dyrektora NAWA (lub w skierowaniu na studia).
Uwaga: jeżeli kandydat ubiegał się o przyznanie stypendium NAWA, a ostatecznie go nie otrzymał i nie posiada innych uprawnień do podjęcia studiów bez odpłatności, będzie zobowiązany do płacenia czesnego.


Informacje dodatkowe 🔽

REKRUTACJA

Aby aplikować na studia należy się zarejestrować w systemie IRK. Zachęcamy do zapoznania się z procedurą rejestracja – krok po kroku w Vademecum kandydata

AKADEMIKI

Informacje dotyczące akademików udziela Dział Spraw Studenckich. Szczegóły znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/domy-studenckie/

STYPENDIA I WSPARCIE FINANSOWE

Informacje na temat wsparcia znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/stypendia-i-wsparcie-finansowe/


Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych

Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna
rekrutacja.wnhp@uwr.edu.pl
tel. + 48 697 311 382

Prosimy o podawanie w tytule e-maila nazwy kierunku studiów – usprawni to udzielenie odpowiedzi na pytanie.

Postępowanie rekrutacyjne dla obywateli polskich z maturą zagraniczną

informacja zostanie podana w czerwcu 2022

Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię)
informacja zostanie podana w czerwcu 2022

 

Rekrutacja na ten kierunek studiów odbywa się według zasad opisanych w zakładce: „CUDZOZIEMCY”.