Uniwersytet Wrocławski

REKRUTACJA

MENU

SOCJOLOGIA

II stopnia stacjonarne

Opis kierunku:

Sprawdź również:

Socjologia pomoże Ci zrozumieć reguły i procesy, dzięki którym funkcjonuje społeczeństwo. Na tym kierunku zdobędziesz też wiedzę z zakresu innych nauk społecznych i zyskasz umiejętności związane z pracą w zespole oraz komunikowaniem się z otoczeniem.

Nauczysz się tworzenia analiz społecznych i statystycznych oraz realizacji badań społecznych. Zdobędziesz kompetencje niezbędne do projektowania, monitorowania i weryfikacji programów służących rozwiązywaniu bieżących problemów społecznych.

Program studiów obejmuje przedmioty podstawowe: podstawy ilościowych i jakościowych badań empirycznych w socjologii, główne nurty socjologii najnowszej, konstruowanie ładu społecznego i konflikt, metodologia i etyka badań naukowych, analiza danych jakościowych, analiza danych ilościowych, proseminarium badawcze. Do przedmiotów kierunkowych zaliczono ćwiczenia terenowe. W programie obecne są również ważne dla socjologów przedmioty uzupełniające: mediatyzacja sfery publicznej i prywatnej, wielkie problemy współczesności – spory filozoficzne.

W trakcie studiów będziesz miał możliwość elastycznie planować zajęcia w ramach części przedmiotów znajdujących się w ofercie zajęć do wyboru, a proponowanych w ramach następujących bloków: Współczesne odsłony klasycznych problemów socjologii, Najnowsze teorie i badania socjologiczne, Mechanizmy i procesy społeczne we współczesnej Polsce, Problemy współczesnego świata w perspektywie socjologicznej. Zajęcia opcyjnie pozwolą zatem na uwzględnienie w realizowanym przez Ciebie programie studiów przedmiotów pozwalających na dyskusję o aktualnych zjawiskach i procesach społecznych, dając Ci jednocześnie możliwość – co ważne i atrakcyjne – samodzielnego kształtowania części programu i wyboru treści zgodnie z istniejącymi, ale również rodzącymi się zainteresowaniami.

Umiejętności absolwenta socjologii na poziomie magisterskim obejmują zatem stosowanie wiedzy dotyczącej zjawisk społecznych identyfikowanych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym, jak i wiedzy warsztatowej (metodologicznej) do opisywania problemów i zjawisk społecznych oraz konstruowania szerszych interpretacji wykraczających poza aplikacyjny obszar stosowanych nauk społecznych. W ofercie jest także specjalność w języku angielskim Intercultural Mediation (MITRA)

Specjalności

W ofercie jest także specjalność w języku angielskim Intercultural Mediation (MITRA) 

Co po studiach

Po ukończeniu nauki będziesz mógł podjąć pracę w instytutach badawczych, firmach marketingowych, mediach, instytucjach rządowych i samorządowych, organizacjach pozarządowych, urzędach statystycznych oraz na stanowiskach związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, public relations i reklamą. Będziesz mógł również podjąć decyzję o kontynuowaniu nauki na studiach III stopnia.

Koła naukowe

Swoje zainteresowania poszerzysz w jednym z czterech studenckich kół naukowych Instytutu Socjologii. Pamiętaj, że jako student UWr możesz się rozwijać we wszystkich kołach naukowych i organizacjach studenckich, które Cię interesują, niezależenie od kierunku studiów. Na naszej uczelni działa ponad 170 kół naukowych. Zobacz listę.

Pandemia COVID-19

Studia są w pełni przygotowane do realizacji w formie zdalnej na platformie Teams. Dodatkowo rozpoczęto przenoszenie wybranych kursów na platformę e-learningową, dzięki czemu studenci mogą realizować je w dogodnym dla siebie czasie.

Więcej informacji znajdziesz na stronie Instytutu Socjologii oraz Wydziału Nauk Społecznych.

Rekrutacja 2023/2024:

DYPLOM POLSKI

O przyjęciu na studia zadecyduje miejsce na liście rankingowej sporządzonej na podstawie oceny na dyplomie dowolnego kierunku studiów pierwszego, drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich.

DYPLOM UZYSKANY ZA GRANICĄ

Do podjęcia studiów uprawnia dyplom licencjacki z socjologii lub innych niż socjologia nauk humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych. Podstawą przyjęcia jest rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca:

  • umiejętność konceptualizacji problematyki badawczej i argumentowania przyjmowanych tez (na podstawie przedstawionej do rozmowy pracy licencjackiej) – 20 pkt.
  • poziom wiedzy i zainteresowania współczesnymi problemami Polski i świata (na podstawie literatury, publicystyki, prasy i innych środków masowego przekazu) – 20 pkt.
  • predyspozycje do wykonywania zawodu socjologa, między innymi w zakresie umiejętności dostrzegania i formułowania problemów socjologicznych (na podstawie fragmentów książek i artykułów z dziedziny badań i teorii socjologicznych) – 20 pkt.
  • Wynik pozytywny wymaga otrzymania co najmniej 30 punktów. Na studia zostaną przyjęci kandydaci, którzy uzyskają największą liczbę punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

     


     

    Rekrutacja 2024/2025:

    DYPLOM POLSKI

    O przyjęciu na studia zadecyduje miejsce na liście rankingowej sporządzonej na podstawie oceny na dyplomie dowolnego kierunku studiów pierwszego, drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich.

    DYPLOM UZYSKANY ZA GRANICĄ

    Do podjęcia studiów uprawnia dyplom licencjacki z socjologii lub innych niż socjologia nauk humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych. Podstawą przyjęcia jest rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca:

  • umiejętność konceptualizacji problematyki badawczej i argumentowania przyjmowanych tez (na podstawie przedstawionej do rozmowy pracy licencjackiej) – 20 pkt.
  • poziom wiedzy i zainteresowania współczesnymi problemami Polski i świata (na podstawie literatury, publicystyki, prasy i innych środków masowego przekazu) – 20 pkt.
  • predyspozycje do wykonywania zawodu socjologa, między innymi w zakresie umiejętności dostrzegania i formułowania problemów socjologicznych (na podstawie fragmentów książek i artykułów z dziedziny badań i teorii socjologicznych) – 20 pkt.
  • Wynik pozytywny wymaga otrzymania co najmniej 30 punktów. Na studia zostaną przyjęci kandydaci, którzy uzyskają największą liczbę punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

     


     

    Dokumenty:

    I. Wymagane dokumenty dla kandydatów z polskim dyplomem 🔽

    Kandydaci na studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne) znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów są zobowiązani do dostarczenia, w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

    1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu IRKa i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy;
    2. kserokopii dyplomu ukończenia studiów wraz z oryginałem do wglądu, celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną lub zaświadczenia o ukończeniu studiów I stopnia, II stopnia lub jednolitych magisterskich (w przypadku wystąpienia różnicy w danych osobowych między dokumentami (np. zmiana nazwiska) wymagane jest dodatkowo, do wglądu, zaświadczenie o zmianie danych osobowych);
    3. zaświadczenia o średniej ocen ze studiów (jeżeli jest wymagane);

    II. Wymagane dokumenty dla kandydatów legitymujących się wydanym za granicą dyplomem lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia 🔽

    Kandydaci legitymujący się wydanym za granicą dyplomem lub innym dokumentem uprawniającym do ubiegania się o przyjęcie na studia, znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów, zobowiązani są do dostarczenia w terminach określonych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”, następujących dokumentów:

    1. podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu IRKa i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy;
    2. kserokopii zalegalizowanego lub opatrzonego apostille dyplomu lub innego dokumentu uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia (dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia) wraz z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną (w przypadku wystąpienia różnicy w danych osobowych między dokumentami (np. zmiana nazwiska) wymagane jest dodatkowo, do wglądu, zaświadczenie o zmianie danych osobowych);
    3. tłumaczenia na język polski dokumentów, o których mowa w pkt 2;

    III. Wymagane dokumenty dla cudzoziemców 🔽

    Wykaz dokumentów dla osób będących cudzoziemcami znajduje się w zakładce „CUDZOZIEMCY”


    IV. Złożenie dokumentów 🔽

    Wszystkie dokumenty powinny być złożone (dostarczone) w miejscu, terminie i godzinach wskazanych w zakładce „Miejsce składania dokumentów”. Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

    Komisja Rekrutacyjna na wniosek zainteresowanego potwierdza złożenie kompletu dokumentów i na podstawie złożonych dokumentów oraz przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego, jeśli było prowadzone, ogłasza listy przyjętych.

    Kandydat nie ma obowiązku składania dokumentów osobiście. W przypadku składania ich za pośrednictwem poczty lub kuriera wymagane jest notarialne poświadczenie kserokopii dokumentów (za wyjątkiem podania na studia). Dokumenty mogą również zostać doręczone przez osoby trzecie na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez kandydata lub przez złożenie notarialnie poświadczonych kserokopii dokumentów (za wyjątkiem podania na studia).

    Dokumenty muszą dotrzeć na uczelnię w terminie określonym w harmonogramie – decydująca jest data dostarczenia dokumentów, a nie data stempla pocztowego czy termin nadania przesyłki. Niedopełnienie obowiązku złożenia dokumentów na wyżej określonych zasadach spowoduje nieprzyjęcie kandydata na studia.

    Kandydaci znajdujący się na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów zobowiązani są do złożenia wszystkich wymaganych dokumentów w terminie określonym w harmonogramie rekrutacji. Miejsce na liście zakwalifikowanych do złożenia dokumentów nie gwarantuje miejsca na liście przyjętych na studia.


    W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


    V. Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej 🔽

    Zdjęcie do Elektronicznej Legitymacji Studenckiej, które dołącza się w procesie rejestracji w systemie IRK powinno spełniać następujące wymogi:

    1. zdjęcie elektroniczne powinno być aktualne, kolorowe, o rozdzielczości 500 x 625 pikseli w formacie JPG,
    2. zdjęcie powinno spełniać wymogi do dowodu osobistego tj.: bez nakrycia głowy, okularów z ciemnymi szkłami, głowa frontalnej z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
      Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania – fotografię przedstawiającą osobę z nakryciem głowy.
      Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączonej fotografii przedstawiającej osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
      Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączonej fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności wyznaniowej.

    VI. Tryb odwołania od decyzji o nieprzyjęciu na studia 🔽

    TRYB ODWOŁANIA OD DECYZJI O NIEPRZYJĘCIU NA STUDIA

    Obywatele Polski

    Od decyzji o nieprzyjęciu na studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie kandydatowi będącemu obywatelem polskim przysługuje odwołanie do Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego.

    Odwołanie w formie pisemnej należy złożyć lub przesłać:

    • w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji
    • lub w terminie 7 dni od daty wydania korekty świadectwa dojrzałości (dodatkowo we wniosku powinno znajdować się uzasadnienie niemożności wcześniejszego złożenia odwołania oraz należy złożyć wniosek o przywrócenie terminu do wniesienia odwołania)

    na adres:
    Uniwersytet Wrocławski,
    Dział Nauczania,
    Plac Uniwersytecki 1,
    50-137 Wrocław

    Przypominamy, że podstawą odwołania zgodnie z § 5 ust. 3 uchwały Nr 109/2022 Senatu Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie zasad i trybu rekrutacji obywateli polskich na studia w Uniwersytecie Wrocławskim rozpoczynające się w roku akademickim 2023/2024 (z późniejszymi zmianami) może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia oraz przypadek, gdy wynik egzaminu maturalnego na studia – po weryfikacji przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną lub po uwzględnieniu odwołania przy Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego – został podwyższony.

    Cudzoziemcy

    Od decyzji o nieprzyjęciu na studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie kandydatowi będącemu cudzoziemcem przysługuje wniosek do Rektora o ponowne rozpatrzenie sprawy.
    Wniosek w formie pisemnej należy złożyć lub przesłać w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji na adres:

    Uniwersytet Wrocławski,
    Dział Nauczania,
    Plac Uniwersytecki 1,
    50-137 Wrocław


    Zachęcamy do obejrzenia filmiku dotyczącego procesu rejestracji w systemie IRKA znajdującym się tutaj.

    Limit miejsc na stacjonarnych studiach II stopnia (magisterskich) w rekrutacji na rok 2024/2025
    Limit of places in full-time second-cycle (Master’s) studies in the recruitment for the year 2024/2025

    Kierunek studiów
    Study programme
    Łączny limit
    total number
    obywatele
    polscy
    DYPLOM POLSKI
    polish citizen
    polish diploma
    obywatele polscy
    DYPLOM ZAGRANICZNY
    polish citizens
    foreign diploma
     

    CUDZOZIEMCY
    FOREIGNERS
    limit minimalny
    minimum limit
    ADMINISTRACJA  130 115 10 5  50
    ADMINISTRATION IN INTERNATIONAL ORGANIZATIONS (studia w j. angielskim) 50 25 25 10
    ANGLISTYKA 60 50 5 5 15
    ANTROPOLOGIA LITERATURY, TEATRU I FILMU 40 35 3 2 18
    ARCHEOLOGIA 45 40 3 2 15
    ASTRONOMIA 15 10 2 3 10
    ASTROPHYSCIS 25 5 3 17 10
    BEZPIECZEŃSTWO MIĘDZYNARODOWE 80 60 10 10 15
    BIOLOGIA 70 65 2 3 12
    BIOLOGIA, specjalność INTEGRATIVE BIODIVERSITY (w j. angielskim) 15 11 10
    BIOTECHNOLOGIA 35 30 2 3 10
    CHEMIA 120 112 4 4 10
    CHEMIA specjalność: Advanced Synthesis in Chemistry (studia w języku angielskim) 24 4 20 10
    CHEMIA MEDYCZNA 30 26 2 2 10
    CHEMIA I TOKSYKOLOGIA SĄDOWA 24 20 2 2 10
    COMMUNICATION MANAGEMENT (w j. angielskim) 50 30 5 15 11
    CULTURE, THOUGHT, HUMANITY 30 4 3 23 10
    DATA SCIENCE 15 7 1 7 10
    DYPLOMACJA EUROPEJSKA 50 40 5 5 15
    DZIENNIKARSTWO I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA 70 58 6 6 20
    EASTERN EUROPEAN JEWISH STUDIES 20 10 10 10
    EKONOMIA  150 120 5 25 50
    ETNOLOGIA I ANTROPOLOGIA KULTUROWA 40 35 3 2 12
    ETYKA 30 20 5 5 10
    EUROPEISTYKA, specjalność: EU POLITICS (w j. angielskim) 25 5 20 10
    FILOLOGIA GERMAŃSKA 70 60 5 5 15
    FILOLOGIA INDYJSKA 18 16 1 1 10
    FILOLOGIA POLSKA 125 105 10 10 15
    FILOZOFIA 35 25 5 5 10
    FIZYKA 25 17 3 5 10
    FIZYKA specjalność: MASTER’S STUDY OF THEORETICAL PHYSICS (w j. angielskim) 15 1 1 13 10
    GENETYKA I BIOLOGIA EKSPERYMENTALNA 34 30 2 2 12
    GEOGRAFIA 60 56 2 2 10
    GEOGRAFIA, specjalność TOURISM AND HOSPITALITY (w j. angielskim) 22 2 20 10
    GEOLOGIA 60 50 5 5 10
    GEOLOGIA, specjalność APPLIED GEOSCIENCE (w j. angielskim) 24 4 20 10
    GLOBAL COMMUNICATION (w j. angielskim) 30 7 23 15
    GOSPODARKA PRZESTRZENNA 30 28 1 1 10
    HISTORIA 70 64 3 3 15
    HISTORIA SZTUKI 40 34 1 5 15
    HISTORIA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ 25 19 3 3 12
    HISTORIA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ (PUBLIC HISTORY w j. angielskim) 20 10 5 5 12
    INDYWIDUALNE STUDIA MIĘDZYDZIEDZINOWE 20 18 1 1
    INFORMACJA NAUKOWA I BIBLIOTEKOZNAWSTWO 28 24 2 2 18
    INFORMATYKA 60 50 5 5 10
    INTERDYSCYPLINARNE STUDIA EUROPEJSKIE 25 20 2 3 12
    INŻYNIERIA GEOLOGICZNA 50 40 5 5 10
    JUDAISTYKA 28 15 10 3 10
    KOMUNIKACJA WIZERUNKOWA 80 69 4 7 20
    KULTUROZNAWSTWO 40 35 2 3 20
    LL.M INTERNATIONAL AND EUROPEAN LAW (w j. angielskim) 70  35 35 10
    MASTER OF ECONOMICS AND FINANCE (w j. angielskim) 70 35 35 10
    MATEMATYKA 100 83 9 8 20
    MEDIA CONTENT CREATION (w j. angielskim) 50 25 5 20 11
    MEDICAL BIOTECHNOLOGY (w j. angielskim) 16 2 2 12 10
    MIKROBIOLOGIA 30 26 2 2 12
    MUZYKOLOGIA 20 18 1 1 10
    NIDERLANDYSTYKA 35 28 5 2 10
    OCHRONA ŚRODOWISKA 50 46 2 2 10
    PEDAGOGIKA dla absolwentów kierunków pedagogicznych i nauczycielskich 100 98 1 1 15
    PEDAGOGIKA dla absolwentów kierunków niepedagogicznych i nienauczycielskich 75 73 1 1 15
    POLITOLOGIA 60 57 1 2 15
    POLITOLOGIA (w j. angielskim) 40 15 25 10
    PUBLIKOWANIE CYFROWE I SIECIOWE 60 55 2 3 20
    SLAWISTYKA 100 80 10 10 20
    SOCJOLOGIA 60 52 4 4 15
    SOCJOLOGIA, specjalność INTERCULTURAL MEDIATION (w j. angielskim) 60 8 52 10
    SOCJOLOGIA EKONOMICZNA 55 47 4 4 15
    STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE 90 70 8 12 15
    STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE, specjalność Global Studies (w j. angielskim) 40 10 30 10
    STUDIA ROMANISTYCZNE 70 64 3 3 24
    STUDIA ŚRÓDZIEMNOMORSKIE I KLASYCZNE 26 24 1 1 10
    TURYSTYKA 22 19 1 2 10
    ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM PAŃSTWA 60 58 1 1 15
    ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ 60 55 2 3 20
    ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKIEM PRZYRODNICZYM 36 33 2 1 12
    ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI SPOŁECZNYMI 60 58 1 1 15

     

    kierunekroczna opłata dla Polaków i obywateli Unii Europejskiejroczna opłata dla pozostałych
    socjologia drugiego stopnia stacjonarne02650 EUR (w pierwszym roku); 2500 EUR (w kolejnych latach studiów / subsequent years)

    Opłat za kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim nie pobiera się od:

    1.  obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Norwegii lub Islandii (państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu EFTA) strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

          a. cudzoziemca – obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i  Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm. 8), oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;


    2. 
    osób posiadających ważną Kartę Polaka lub osób, którym wydano decyzję (nie opinię) w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;


    3.
    osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt stały (posiadaczy karty stałego pobytu);


    4.
    osób posiadających zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;


    5.
    osób którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis)


    6.
    osób posiadających status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzystających z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (posiadacze karty pobytu z adnotacją „uchodźca” lub decyzji o jej przyznaniu);


    7.
    osób posiadających certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości językowej C1. Dokumentem upoważniającym jest jedynie certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego;


    8.
    osób będących małżonkiem, wstępnym lub zstępnym (dzieckiem, wnukiem), obywatela Rzeczpospolitej Polskiej, mieszkających na terytorium Polski;


    9.
    osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych (art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis);


    10.
    osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej naukowca (art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis);


    11.
    osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis;


    12. 
    osób posiadających wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

     

    Zasady rekrutacji 2024/2025 🔽

    Do podjęcia studiów uprawnia dyplom licencjacki z socjologii lub innych niż socjologia nauk humanistycznych, społecznych, ekonomicznych i prawnych. Podstawą przyjęcia jest rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca:

    1. umiejętność konceptualizacji problematyki badawczej i argumentowania przyjmowanych tez (na podstawie przedstawionej do rozmowy pracy licencjackiej) – 20 pkt.
    2. poziom wiedzy i zainteresowania współczesnymi problemami Polski i świata (na podstawie literatury, publicystyki, prasy i innych środków masowego przekazu) – 20 pkt.
    3. predyspozycje do wykonywania zawodu socjologa, między innymi w zakresie umiejętności dostrzegania i formułowania problemów socjologicznych (na podstawie fragmentów książek i artykułów z dziedziny badań i teorii socjologicznych) – 20 pkt.

    Do pozytywnego zaliczenia rozmowy wymagane jest uzyskanie minimum 30 punktów.

    Na studia zostaną przyjęte osoby, które uzyskają najwyższą punktację w ramach ustalonego limitu miejsc.

    UWAGA!
    Rozmowa kwalifikacyjna nie potwierdza znajomości języka polskiego na poziomie B1.

    Informacje na temat wymaganych dokumentów znajdują się w zakładkach poniżej.


    Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego 🔽

    Termin i miejsce postępowania rekrutacyjnego jest wskazane w zakładce „POSTĘPOWANIE REKRUTACYJNE”. Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię) jest wskazane w zakładce „MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW”


    Dokumenty wymagane przy rekrutacji 🔽

    Dokumenty wymagane przy rekrutacji:

    • podania o przyjęcie na studia wydrukowanego z systemu IRKa i podpisanego przez kandydata wraz z oświadczeniem o zapoznaniu się z treścią wzoru umowy,
    • świadectwo uprawniające do ubiegania się o przyjęcie na studia w Polsce z mocy prawa – czyli bez poświadczania przez inne instytucje lub organy na terenie Polski, lub w wyniku postępowania administracyjnego kuratora oświaty,
    • apostille lub legalizacja dla świadectwa zagranicznego wydanego poza granicami Polski (nie dotyczy matur IB),
    • tłumaczenie na język polski dokumentów sporządzonych w języku innym niż język polski,
    • dokument potwierdzający znajomość języka polskiego,
    • oświadczenia o posiadaniu polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby na okres kształcenia w Polsce albo Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego albo umowy z NFZ. W przypadku braku wymienionych wyżej dokumentów na etapie rekrutacji dopuszcza się możliwość złożenia przez kandydata zobowiązania do przedłożenia tych dokumentów w terminie późniejszym,
    • oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych (dotyczy kandydatów niepełnoletnich). W przypadku złożenia oświadczenia przez jednego z rodziców, należy dołączyć skan aktu zgonu albo dokumentu o pozbawieniu praw rodzicielskich drugiego rodzica. W przypadku opiekunów należy załączyć również skan orzeczenia sądowego potwierdzającego status opiekuna,
    • decyzja o przyznaniu stypendium – w przypadku kandydatów kierowanych na studia np. przez NAWA
    • dokument uprawniający do studiowania na studiach stacjonarnych w języku polskim bez opłat (jeżeli dotyczy)

    Dokumenty mogą zostać doręczone w wyznaczonym w harmonogramie terminie oraz miejscu przez upoważnioną przez kandydata osobę na podstawie pełnomocnictwa.


    W przypadku rezygnacji z podjęcia studiów złożone dokumenty wydawane są na pisemny wniosek kandydata (wzór rezygnacji z podjęcia studiów) do rąk własnych, bądź upoważnionej przez niego osobie lub odesłane pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.


    Legalizacja świadectwa i apostille 🔽

    Dokument uprawniający do podjęcia studiów wydany poza Rzeczpospolitą Polską musi być uwierzytelniony.

    Legalizacja jest potwierdzeniem formalnej zgodności dokumentu z prawem miejsca jego wystawienia albo autentyczności podpisów i pieczęci umieszczonych na dokumencie. Legalizacja dokumentu o wykształceniu może mieć zatem istotne znaczenie przy ustaleniu, w ramach systemu edukacji którego państwa został wydany dokument oraz czy należy weryfikować jego autentyczność.

    Legalizacji świadectwa szkoły średniej (maturalnego) może dokonać:

    • konsul Rzeczypospolitej Polskiej, właściwy dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
    • władze oświatowe państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo, lub
    • akredytowana w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) placówka dyplomatyczna lub placówka konsularna państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo.

    Apostille

    Jeśli państwo, w którym został wydany dokument, jest stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938), legalizacja dokumentu jest w tym państwie zastąpiona zaświadczeniem apostille dołączanym do dokumentu. Lista państw-stron konwencji oraz adresy instytucji wydających apostille można znaleźć na stronie Konwencji Haskiej

    Więcej szczegółów dotyczących uznawania wykształcenia uzyskanego za granicą znajduje się na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.


    Tłumaczenie na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż polski 🔽

    Tłumaczenia na język polski dokumentów, których oryginały wydane są w języku innym niż język polski powinno być wykonane przez:

    1. osobę wpisaną przez Ministra Sprawiedliwości na listę tłumaczy przysięgłych  lub
    2. osobę zarejestrowaną jako tłumacz przysięgły w państwie członkowskim Unii Europejskiej, państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub państwie członkowskim Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), lub
    3. konsula Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano świadectwo (Polskie przedstawicielstwa na świecie) lub
    4. akredytowane w Rzeczypospolitej Polskiej przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji wydano dokument (Misje dyplomatyczne, urzędy konsularne i organizacje międzynarodowe w Polsce)

    Potwierdzenie znajomości języka polskiego 🔽

    Kandydaci na studia prowadzone w języku polskim zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia potwierdzającego znajomość języka polskiego minimum na poziomie B1. Potwierdzeniem znajomości języka polskiego jest:

    Zwolnieni z konieczności przedstawienia zaświadczenia potwierdzającego znajomość języka polskiego minimum na poziomie B1 są stypendyści Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) oraz kandydaci posiadający:

    • zezwolenie na pobyt stały;
    • Kartę Polaka;
    • świadectwo dojrzałości wydane w polskim systemie oświaty;
    • dyplom ukończenia studiów wyższych w polskim języku wykładowym.

    Opłaty 🔽

    Wysokość czesnego jest różna w zależności od kierunku studiów i można ją sprawdzić w zakładce „OPŁATY”.

    Z wyłączeniem osób, które mają ustawowe prawo do bezpłatnego studiowania w języku polskim na studiach stacjonarnych, cudzoziemcy podejmujący studia w Uniwersytecie Wrocławskim wnoszą opłatę za studia (tzw. czesne).
    Cudzoziemiec może być zwolniony z opłat, jeżeli uzyskał stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).
    Kandydaci, którzy otrzymają stypendium w ramach jednego z programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA) są zwolnieni z całości (lub części) opłat za kształcenie na zasadach określonych w decyzji ministra lub dyrektora NAWA (lub w skierowaniu na studia).
    Uwaga: jeżeli kandydat ubiegał się o przyznanie stypendium NAWA, a ostatecznie go nie otrzymał i nie posiada innych uprawnień do podjęcia studiów bez odpłatności, będzie zobowiązany do płacenia czesnego.


    Uprawnienie do bezpłatnego studiowania na studiach stacjonarnych w języku polskim 🔽

    Uprawnienie do bezpłatnego studiowania na studiach stacjonarnych w języku polskim dotyczy:
    1. obywateli państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej, Norwegii lub Islandii (państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członków ich rodzin, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    a. cudzoziemca – obywatela Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lit. b lub d Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm. 8), oraz członków jego rodziny, mieszkających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
    2. osób posiadających ważną Kartę Polaka lub osób, którym wydano decyzję (nie opinię) w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
    3. osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt stały (posiadaczy karty stałego pobytu);
    4. osób posiadających zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
    5. osób którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 159 ust. 1 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 lub 4 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis)
    6. osób posiadających status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej albo korzystających z ochrony czasowej albo ochrony uzupełniającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (posiadacze karty pobytu z adnotacją „uchodźca” lub decyzji o jej przyznaniu);
    7. osób posiadających certyfikat poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego, co najmniej na poziomie biegłości językowej C1. Dokumentem upoważniającym jest jedynie certyfikat wydany przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego;
    8. osób będących małżonkiem, wstępnym lub zstępnym (dzieckiem, wnukiem), obywatela Rzeczpospolitej Polskiej, mieszkających na terytorium Polski;
    9. osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w celu prowadzenia badań naukowych (art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach – na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis);
    10. osób, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej naukowca (art. 151b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach – na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis);
    11. osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach – na decyzji o przyznaniu pozwolenia musi być wskazany ten konkretnie przepis;
    12. osób posiadających wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych.

    Uwaga: wymienione powyżej osoby nie są zwolnione z opłat za powtarzanie zajęć oraz za zajęcia nieobjęte programem studiów.

    Ponadto, cudzoziemcom wymienionym w punkcie 1 nie przysługuje prawo do stypendium socjalnego.


    Informacja dla obywateli Ukrainy 🔽

    Obywatele Ukrainy rekrutują się na zasadach obwiązujących pozostałych cudzoziemców.

    REKRUTACJA

    Aby aplikować na studia należy się zarejestrować w systemie IRK. Zachęcamy do zapoznania się z procedurą rejestracja – krok po kroku w Vademecum kandydata

    OPŁATY

    Jeżeli obywatel Ukrainy przybył do Polski po 24.02.2022 r i posiada status ochrony czasowej to w oparciu o art. 324 ust. 2 pkt 4 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce na czas posiadania uprawnienia studia stacjonarne w języku polskim są bezpłatne.

    Studia niestacjonarne w języku polskim są płatne.

    Studia w języku angielskim są płatne, jednak zgodnie z Załącznikiem Nr 7 do zarządzenia Nr 19/2023 z dnia 31 stycznia 2023 r. dla osób posiadających status ochrony czasowej opłata jest pomniejszona.

    JĘZYK

    Na Uniwersytecie Wrocławskim studia prowadzone są w języku polskim i angielskim. Brak dokumentu poświadczającego znajomości języka na odpowiednim poziomie nie pozwala na podjęcie studiów.

    DOKUMENTY

    Lista dokumentów jest wskazana w pod zakładce „Dokumenty wymagane przy rekrutacji 🔽” znajdującej się w zakładce „CUDZOZIEMCY” przypisanej do kierunku na stronie www.rekrutacja.uni.wroc.pl

    POSTEPOWANIE REKRUTACYJNE

    Uniwersytet Wrocławski w procesie rekrutacji nie bierze pod uwagę wyników z ZNO, multitestu (NMT). Rekrutacja odbywa się na podstawie dokumentu uprawniającego do wstąpienia na studia oraz przebiegu postępowania rekrutacyjnego (test, egzamin, rozmowa kwalifikacyjna- w zależności od wybranego kierunku).

    DECYZJA WARUNKOWA

    W przypadku, gdy kandydat nie może złożyć wydanych za granicą, kserokopii wraz z oryginałem do wglądu celem potwierdzenia zgodności przez Komisję Rekrutacyjną lub notarialnie poświadczonych kserokopii:

    1) zalegalizowanego lub opatrzonego apostille świadectwa ukończenia szkoły średniej (dotyczy kandydatów na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie) oraz tłumaczenia;

    2) dyplomu (dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia) lub innego dokumentu

    uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia oraz tłumaczenia;

    uwzględnia się elektroniczną wersję tych dokumentów załączoną w systemie IRK.

    Nie dzieje się to jednak automatycznie, ponieważ kandydat jest zobowiązany w terminie wyznaczonym na składanie dokumentów wystąpić z wnioskiem do przewodniczącego wydziałowej komisji rekrutacyjnej o wyrażenie zgody na złożenie powyższych dokumentów w wersji papierowej w późniejszym terminie (wzór podania). Podanie powinno zawierać powód niemożności bezpośredniego złożenia dokumentów w wersji papierowej. Zaopiniowany przez przewodniczącego komisji rekrutacyjnej wniosek przekazywany jest do Rektora.

    Decyzja warunkowa nie zostanie wystawiona w przypadku, gdy kandydat w ogóle nie zamieścił świadectwa czy dyplomu w IRK.

    Pozostałe dokumenty muszą zostać złożone.

    Ewentualna pozytywna decyzja Rektora o przyjęciu na studia będzie miała charakter decyzji warunkowej, określającej terminy złożenia oryginałów wymaganych dokumentów lub ich notarialnie poświadczonych kserokopii. Decyzja warunkowa stanowi podstawę wprowadzenia kandydata do Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów.

    AKADEMIKI

    Informacje dotyczące akademików udziela Dział Spraw Studenckich. Szczegóły znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/domy-studenckie/

    STYPENDIA I WSPARCIE FINANSOWE

    Informacje na temat wsparcia znajdują się tutaj: https://uwr.edu.pl/stypendia-i-wsparcie-finansowe/


    Wydział Nauk Społecznych
    Koszarowa 3, 51-149 Wrocław
    tel. +48 71 375 51 00, +48 71 375 50 97

    Sekretarz Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej

    Postępowanie rekrutacyjne dla obywateli polskich z dyplomem uzyskanym za granicą
    informacja zostanie podana w czerwcu 2022

    Przyjmowanie dokumentów przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną (nie decyduje data stempla pocztowego, tylko termin wpływu na uczelnię)
    informacja zostanie podana w czerwcu 2022

    Rekrutacja na ten kierunek studiów odbywa się według zasad opisanych w zakładce: „CUDZOZIEMCY”.